1/10 Universiteit Leiden
Educatieve master Religie en Levensbeschouwing
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
2/10 Universiteit Leiden
Educatieve master Religie en Levensbeschouwing
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
3/10 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Filosofie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
Sinds het ontstaan van de Keuzegids Universiteiten en de "Beste Studies"-ranglijst van Elsevier wordt Wijsbegeerte in Groningen consequent als één van de beste in het land beoordeeld, regelmatig als dé beste. In 13 jaar tijd stonden we 11x op nummer 1 in de Elsevier-ranglijst, die gebaseerd is op de resultaten van een enquête onder studenten en hoogleraren. De twee overige keren stonden we op nummer 2. Een recente beoordeling gaf het onderzoek aan de faculteit het predicaat 'Excellent'.
4/10 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Aardrijkskunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
De master Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track aardrijkskunde in Groningen onderscheidt zich door de keuzevrijheid: je kunt zelf voor de 60 EC aan vakspecifieke onderdelen kiezen uit zeven masterprogramma's.
5/10 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
De vakken die je bij de Lerarenopleiding volgt kenmerken zich door de verbinding tussen praktijk (30 EC stage) en theorie. Ook werk je intensief samen met studenten van andere vakken. Daardoor kijk je over de grenzen van je eigen vak heen.
Tenslotte leer je je functioneren als docent te baseren op onderzoeksresultaten – en het functioneren van je leerlingen en jezelf kritisch tegen het licht te houden.
6/10 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Filosofie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
7/10 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Geschiedenis
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
  • De opleiding combineert vakinhoud met vakdidactiek.
  • Je loopt twee jaar stage en krijgt dus veel tijd om je het onderwijs eigen te maken.
  • Je volgt kleinschalig onderwijs met veel ruimte voor persoonlijke ontplooiing.
  • Je hebt een uitstekend beroepsperspectief.
8/10 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Levensbeschouwing
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
9/10 Radboud Universiteit
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen (2-jaar)
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
  • Je combineert twee jaar lang vakinhoud met vakdidactiek.
  • Je loopt twee jaar stage en krijgt dus veel tijd om je het onderwijs eigen te maken.
  • Je programma biedt veel ruimte voor vakinhoudelijke specialisatie.
  • Je volgt kleinschalig onderwijs met veel ruimte voor persoonlijke ontplooiing.
10/10 Amsterdam VU
Master Educatie in de mens- en maatschappijwetenschappen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
4 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
- Vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden worden zoveel mogelijk geïntegreerd aangeboden.
- Vakinhoud wordt afgestemd op vooropleiding en eisen gesteld aan leraarschap.
- Samenwerkingsverband met gerenommeerde middelbare scholen.
- Veel aandacht voor onderwijsonderzoek, ICT-vaardigheden en diversiteit in de klas.
- Direct toelaatbaar na je bachelor.
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Studenten aan het woord

Jesse Havinga
Rijksuniversiteit Groningen
...
Misschien zelfs meer, want het vertalen van filosofische inzichten naar de context van een klaslokaal vereist veel denkwerk. Lolle Nauta schreef ooit dat het niet zozeer het denken is wat de filosoof onderscheidt van andere beroepsgroepen, maar het feit dat hij of zij schrijft. Het gaat om het vertalen van gedachten naar woorden op papier. Als docent zet je nog een extra vertaalstap: Van academische inzichten naar de leefwereld van een puber.Niks leukers dan wanneer het lukt om deze vertaalstap goed te maken, en je in de fronsende gezichten van de leerlingen die mix van oprechte interesse en een tegen verontwaardiging aanliggende vorm van verbazing ziet die zo kenmerkend is voor de eerste kennismaking met filosofische ideeën. Bovendien is filosofie op de middelbare school zo belangrijk en interessant omdat het in zekere zin het tegenovergestelde doet van alle andere vakken. Waar ze bij biologie en wiskunde antwoorden krijgen, probeer je ze bij filosofie juist te leren om vragen te stellen, om niet alles klakkeloos aan te nemen. Om ook een beetje irritant te zijn, dus: de zogenaamde ‘luis in de pels’. TheaterLeren filosofie te vertalen naar de context van een middelbare school is één ding, leren lesgeven is nog weer iets heel anders. Tijdens de opleiding is er daarom ook veel aandacht voor pedagogische vaardigheden en krijg je zelfs theaterles, zodat je ontspannen voor de klas kunt staan. Het is heel wat anders dan een presentatie kunnen geven. Al tijdens mijn eerste stage kwam ik er bijvoorbeeld achter dat het veel slimmer is om mijn leerlingen met vragen te bestoken dan om alles zelf te gaan uitleggen.OnvoorspelbaarJe moet ook leren omgaan met de onvoorspelbaarheid van het onderwijs. Meerdere keren kwam ik ‘s ochtends binnen en deed de beamer het niet, was ik vergeten m’n printjes op te halen of waren de leerlingen chagrijnig omdat ze net twee tussenuren hadden zitten wachten, en dat is soms frustrerend, maar dit improvisatie-aspect heeft ook z’n charme.Dus als je het leuk vindt om op een praktische wijze met filosofie bezig te zijn, om na te denken over het vertalen van filosofische ideeën en als je enigszins kunt genieten van de vrolijke chaos van het onderwijs, dan kan ik deze master ten zeerste aanraden!


lees verder ...
Edwin van Renesse van Duivenbode
Rijksuniversiteit Groningen
“De MSc Lerarenopleiding Economie en Bedrijfswetenschappen is een van de meest praktijkgerichte masters binnen FEB. Daarbij is de begeleiding en organisatie uitstekend geregeld. Docenten en mentoren zijn erg betrokken bij de studenten en zetten zich volledig in om een goede leraar van elke student te maken. Als ik opnieuw kon kiezen, dan had ik zeker dezelfde studie en stad gekozen...
Mijn toekomstambitie is om teamleider of zelfs directeur te worden.”


lees verder ...
Ellen Hanselman
Rijksuniversiteit Groningen
De lerarenopleiding zie ik als een nuttige aanvulling op mijn studie International Business & Management. Je krijgt veel mensenkennis en leert jezelf goed kennen. Ik zou zeker weer deze tweede master kiezen.Het feit dat je meteen docent bent spreekt mij erg aan binnen de lerarenopleiding. Het is erg uitdagend om iets van je lessen te maken. De handvatten hiervoor krijg je tijdens de studie. Het is nodig om je eigen grenzen te bepalen gedurende de lessen. Door middel van groepsbegeleiding en je mentor kun je ervaringen uitwisselen en krijg je feedback. Je blijft zelf ook constant leren...
Binnen deze master heb ik een voorbereidingstraject gedaan die mij kennis liet maken met de lerarenopleiding. Het volgen van een tweede master was goed mogelijk doordat ik voor de lerarenopleiding een jaar extra studiefinanciering kreeg. Ook heb je een grote kans op een betaalde stage. De lerarenopleiding zie ik als een nuttige aanvulling op mijn studie. Je krijgt veel mensenkennis en leert jezelf goed kennen. Ik zou zeker weer deze tweede master kiezen. Mijn reis naar Zuid-Amerika is in aantocht. Daarna ga ik op zoek naar een leuke baan. Waarschijnlijk wil ik wel eerst het bedrijfsleven in om ervaringen op te doen. Een baan in het onderwijs zoek ik eventueel daarna.


lees verder ...
Bovenbouwleerlingen Vwo
Rijksuniversiteit Groningen
Amarinske Verkerk
Rijksuniversiteit Groningen