Deze opleiding

Graag leidt de VU je op tot een succesvolle en inspirerende eerstegraads bevoegd docent in Taal en Cultuur.

Denk je nog wel eens terug aan de spannende verhalen van je docent Latijn op de middelbare school? Of juist aan je lerares Frans die de lesstof altijd zo slecht presenteerde? Waarom boeide de ene docent wel, terwijl de andere alle aandacht leek te verliezen? Heb jij hart voor het onderwijs en vind je het een uitdaging om je kennis en vaardigheden over te dragen op jonge mensen? Kies dan na je afgeronde universitaire masteropleiding voor de Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs. Laat daarna direct zien dat jij die enthousiaste docent bent, waar iedere leerling later nog aan terugdenkt. Je volgt de opleiding in een van de volgende specialisaties:

  • Duits
  • Engels
  • Frans
  • Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
  • Latijnse Taal en Cultuur
  • Nederlands

Deze opleiding heeft meerdere vormen :
open_in_newwebsite

printprint

locatieAmsterdam
diplomaMSc
typeregulier, 60 EC
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur12 maanden voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code68534
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de Amsterdam VU?

  • Na 1 jaar mag je al als bevoegd docent in het voortgezet onderwijs aan de slag.
  • Je wordt opgeleid tot professional die op verantwoorde wijze wetenschappelijke (vak)kennis bereikbaar maakt voor leerlingen.
  • De opleiding is praktijkgericht.
  • Helder en samenhangend programma, waarbij je persoonlijke ontwikkeling centraal staat.

Open dagen en meeloopdagen

VU Masteravond Amsterdam
Wil jij straks een masteropleiding volgen waarbij je verder kijkt dan kennis alleen? Kom dan naar de VU Masteravond en maak kennis met onze masteropleidingen.
VU Masterdag Amsterdam
Wil jij straks een masteropleiding volgen waarbij je verder kijkt dan kennis alleen? Kom dan naar de VU Masterdag en maak kennis met onze masteropleidingen.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2

specialisaties

specialisatie Nederlands

Binnen het schoolvak Nederlands wordt relatief veel aandacht besteed aan de receptieve en productieve vaardigheden en aan argumentatie.

Deze twee onderdelen nemen ongeveer 70% van de beschikbare tijd in beslag. Aan literatuuronderwijs, het derde onderdeel, wordt ongeveer 30% van de tijd besteed. Taalkunde neemt een bescheiden plaats in binnen het curriculum, al bestaat sinds kort de mogelijkheid om ook in de bovenbouw tijd te besteden aan taalkundige thema's. Het accent ligt op taalonderwijs als communicatieonderwijs, waarbij het gaat om taalgebruik, functies van taalgebruik, doel- en publiekgerichtheid. Relatief nieuw is de aandacht voor taalgebruiksprocessen en reflectie. Ontleedonderwijs is niet langer een doel op zich, maar staat in dienst van schrijfvaardigheid en spellingsonderwijs.

Een bevoegdheid Nederlands levert ook automatisch een bevoegdheid Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) op. Vandaar dat een module over dit vak deel uitmaakt van de lerarenopleiding.

specialisatie Engels

Engels is voor alle leerlingen een verplicht vak. Op een groeiend aantal scholen wordt bovendien tweetalig onderwijs verzorgd, waarbij bij ongeveer de helft van de lessen het Engels de voertaal is.

Vaardigheidsonderwijs neemt een belangrijke plek in in het curriculum; grammatica en vocabulaireverwerving vormen daarbij onmisbare bouwstenen. De laatste jaren is er daarnaast weer meer aandacht voor literatuuronderwijs. Er valt veel te leren over en aan een taal, maar het uiteindelijke doel is dat je kunt communiceren in die taal. Daarom wordt het concept 'doeltaal = voertaal' veelvuldig toegepast. In het talenonderwijs speelt de communicatieve context dan ook een belangrijke rol. Leerlingen weten vaak niet hoe ze taalvaardiger kunnen worden. Bewustwording van taal ontwikkelingsstrategieën en leren je eigen werk kritisch te bekijken zijn daarom belangrijke aandachtspunten binnen het curriculum van het schoolvak Engels.

Een bevoegdheid Engels levert ook automatisch een bevoegdheid Culturele en Kunstzinnige Vorming (CVK) op. Vandaar dat een module over dit vak onderdeel uitmaakt van je lerarenopleiding.

specialisatie Frans

Op veel scholen wordt hard gewerkt aan een verhoging van de effectiviteit van het talenonderwijs. Met name bij Frans waar bijvoorbeeld op een groeiend aantal scholen wordt gewerkt met AIM-didactiek.

AIM-didactiek is een werkwijze waarbij gebarentaal het taalleerproces nadrukkelijk versnelt. Literatuur, grammatica en vocabulaireverwerving zijn belangrijke onderdelen die binnen het vak aan de orde komen. Er valt veel te leren over en aan een taal, maar het uiteindelijke doel is dat je kunt communiceren in die taal. Daarom wordt het concept 'doeltaal = voertaal' veelvuldig toegepast. In het talenonderwijs speelt de communicatieve context dan ook een belangrijke rol. Leerlingen weten vaak niet hoe ze taalvaardiger kunnen worden. Bewustwording van taal ontwikkelingsstrategieën en leren je eigen werk kritisch te bekijken zijn daarom belangrijke aandachtspunten binnen het curriculum van het schoolvak Frans.

Een bevoegdheid Frans levert ook automatisch een bevoegdheid Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) op. Vandaar dat een module over dit vak onderdeel uitmaakt van de lerarenopleiding Frans.

specialisatie Duits

Er valt veel te leren over en aan een taal, maar het uiteindelijke doel is dat je kunt communiceren in die taal. Daarom wordt het concept 'doeltaal = voertaal' veelvuldig toegepast.

In het talenonderwijs speelt de communicatieve context dan ook een belangrijke rol. Leerlingen weten vaak niet hoe ze taalvaardiger kunnen worden. Bewustwording van taal ontwikkelingsstrategieën en leren je eigen werk kritisch te bekijken zijn daarom belangrijke aandachtspunten binnen het curriculum van het schoolvak Duits.

Een bevoegdheid Duits levert ook automatisch een bevoegdheid Culturele en Kunstzinnige Vorming (CVK) op. Vandaar dat een module over dit vak onderdeel uitmaakt van je lerarenopleiding.

specialisatie Griekse en Latijnse Taal en Cultuur

Een gymnasiale opleiding is onverminderd populair bij ouders en leerlingen. Het aantal inschrijvingen voor een gymnasiale opleiding stijgt ieder jaar nog steeds.

De meeste studenten die aan de lerarenopleiding beginnen staan dan ook al een aantal jaar voor de klas. Bij vakdidactiek wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de basisvaardigheden, zoals grammaticaonderwijs, vertaaldidactiek en toetsing. Daarnaast sta je tijdens de opleiding stil bij nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied zoals ICT bij de talen en methodeloos Grieks of Latijn leren. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan (de integratie van de talen met) Klassieke Culturele Vorming (KCV).

Classici volgen de clustergebonden verdieping Klassieke Culturele Vorming (KCV).

specialisatie Latijnse Taal en Cultuur

Een gymnasiale opleiding is onverminderd populair bij ouders en leerlingen. Het aantal inschrijvingen voor een gymnasiale opleiding stijgt ieder jaar nog steeds.

De meeste studenten die aan de lerarenopleiding beginnen staan dan ook al een aantal jaar voor de klas. Bij vakdidactiek wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de basisvaardigheden, zoals grammaticaonderwijs, vertaaldidactiek en toetsing. Daarnaast sta je tijdens de opleiding stil bij nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied zoals ICT bij de talen en methodeloos Grieks of Latijn leren. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan (de integratie van de talen met) Klassieke Culturele Vorming (KCV).

Classici volgen de clustergebonden verdieping Klassieke Culturele Vorming (KCV).

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

Wil je in september 2018 starten met de Master Leraar VHO (universitaire lerarenopleiding)? Meld je dan vóór 1 mei 2018 aan via studielink. Voor het volgen als zij-instromer geldt een apart aanmeldprocedure. Voor meer informatie, kijk op: https://masters.vu.nl/en/application/ulo/index.aspx.
toelatingseisen

vooropleiding
Per specialisatie gelden andere toelatingseisen. Voor meer informatie, kijk op: https://masters.vu.nl/en/programmes/leraar-vho-taal-cultuurwetenschappen

inbegrepen in collegegeld
registration fee
examination

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
424kamerhuur in Amsterdamboven landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1292totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
? eerstejaars gestart in
?% daarvan is vrouw
22357 studenten aan de Vrije Universiteit Amsterdam
57% daarvan is vrouw
bron: HBO-raad/VSNU

Op kamers in Amsterdam

115129studenten studerend
47168studenten woonachtig   
€ 424gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Merel Heuberger
Interview Merel Heuberger, ULO-studente Nederlands aan de VU

"Voor het eerst doe ik iets waarvan ik denk: Yes, dit vind ik echt leuk! Voordat ik begon aan de lerarenopleiding heb ik eerst cultuurwetenschappen gestudeerd en daarna Nederlands. Hoewel ik twee bachelors en een master Nederlands heb afgrond, waren er niet veel banen die me leuk leken. Ik speelde al wel met het idee om later leraar te worden. Dat blijkt nu inderdaad bij mij te passen."

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/27 Amsterdam VU
Leraar VHO Taal en Cultuur
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
2/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Griekse en Latijnse taal en cultuur
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
3/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Engels
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
4/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Frans
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
5/27 Universiteit Leiden
Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
6/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Spaans
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
7/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Nederlands
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
8/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Duits
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
9/27 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Chinese taal en cultuur
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
10/27 Radboud Universiteit
Leraar Spaans
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
11/27 Radboud Universiteit
Leraar Frans
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
12/27 Radboud Universiteit
Leraar Engels
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
13/27 Radboud Universiteit
Leraar Nederlands
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
14/27 Radboud Universiteit
Leraar Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
15/27 Radboud Universiteit
Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
16/27 Radboud Universiteit
Leraar Duits
€ 315 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
50% vrouw
? uur contacttijd/week
17/27 Radboud Universiteit
Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
18/27 Radboud Universiteit
Leraar Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
19/27 UvA
Lerarenopleiding Frans
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
20/27 UvA
Lerarenopleiding Duits
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
21/27 UvA
Lerarenopleiding Spaans
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
22/27 UvA
Lerarenopleiding Hebreeuws
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
23/27 UvA
Lerarenopleiding Russisch
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
24/27 UvA
Lerarenopleiding Italiaans
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
25/27 UvA
Lerarenopleiding Arabisch
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
26/27 UvA
Lerarenopleiding Engels
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
27/27 UvA
Lerarenopleiding Nederlands
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Als docent Nederlands, Engels, Frans, Duits, Klassieke Talen of Latijn zijn je vooruitzichten op een baan goed.
huidige arbeidsmarkt

Contact

studievoorlichting
E: contact@vu.nl
T: (020) 598 5000
lerarenopleidingen@vu.nl
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite