Deze opleiding

Graag leidt de VU je op tot een succesvolle en inspirerende eerstegraads bevoegd docent in Mens- en Maatschappijwetenschappen.

Denk je nog wel eens terug aan de spannende verhalen van je geschiedenisdocent op de middelbare school? Of juist aan je aardrijkskundelerares die de lesstof altijd zo slecht presenteerde? Waarom boeide de ene docent wel, terwijl de andere alle aandacht leek te verliezen? Heb jij hart voor het onderwijs en vind je het een uitdaging om je kennis en vaardigheden over te dragen op jonge mensen? Kies dan na je afgeronde universitaire masteropleiding voor de Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs. Daarna laat je direct zien dat jij die enthousiaste docent bent, waar iedere leerling later nog aan terugdenkt. Je volgt de opleiding in een van de volgende specialisaties:

  • Algemene economie
  • Management en organisatie (bedrijfseconomie)
  • Geschiedenis
  • Aardrijkskunde
  • Maatschappijleer
  • Godsdienst/levensbeschouwing
open_in_newwebsite

printprint

locatieAmsterdam
diplomaMSc
typeregulier, 60 EC
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur12 maanden voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code68535
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de Amsterdam VU?

  • Na 1 jaar mag je al als bevoegd docent in het voortgezet onderwijs aan de slag.
  • Je wordt opgeleid tot professional die op verantwoorde wijze wetenschappelijke (vak)kennis bereikbaar maakt voor leerlingen.
  • De opleiding is praktijkgericht.
  • Helder en samenhangend programma, waarbij je persoonlijke ontwikkeling centraal staat.

Open dagen en meeloopdagen

VU Masteravond Amsterdam
Wil jij straks een masteropleiding volgen waarbij je verder kijkt dan kennis alleen? Kom dan naar de VU Masteravond en maak kennis met onze masteropleidingen.
VU Masterdag Amsterdam
Wil jij straks een masteropleiding volgen waarbij je verder kijkt dan kennis alleen? Kom dan naar de VU Masterdag en maak kennis met onze masteropleidingen.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2

specialisaties

specialisatie Algemene economie

De economische vakken zijn met name bovenbouwvakken. In de onderbouw wordt in jaar 2 of jaar 3 door de meeste scholen een combinatievak van algemene economie en management en organisatie aangeboden.

Dit 'kleine' vak is er op gericht leerlingen die economische kennis bij te brengen, die ze zelf later nodig hebben om zich te kunnen redden in de maatschappij. In de bovenbouw havo/vwo is het examenprogramma algemene economie er op gericht leerlingen met een economische bril naar de maatschappij te laten kijken. Maatschappelijk economische verschijnselen leren begrijpen, vereist echter kennis, inzicht en vaardigheden die de leerling eerst aangeleerd zal moeten krijgen. In de les worden daarom veelal concrete maatschappelijke vraagstukken behandeld en leren leerlingen hun nieuw verworven kennis en vaardigheden hierop toe te passen.

De lerarenopleiding is bovenal bedoeld voor iedereen die graag een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van leerlingen. Je leert hen vanuit economisch perspectief naar bepaalde onderwerpen kijken en brengt hen kennis, inzicht en vaardigheden bij die ze later weer op andere situaties kunnen toepassen. Leerlingen aansporen actief met de verworven lesstof aan de slag te gaan, vraag een didactische aanpak die uitgaat van het eigen ontwikkelingsvermogen van leerlingen.

specialisatie Management en organisatie (bedrijfseconomie)

De economische vakken zijn met name bovenbouwvakken. In de onderbouw wordt in jaar 2 of jaar 3 door de meeste scholen een combinatievak van algemene economie en management en organisatie aangeboden.

Dit 'kleine' vak is er op gericht leerlingen die economische kennis bij te brengen, die ze zelf later nodig hebben om zich te kunnen redden in de maatschappij. In de bovenbouw havo/vwo wordt bij 'management en organisatie' (M&O) leerlingen gevraagd om op de stoel van de manager (van een fictief bedrijf) te gaan zitten en allerlei beslissingen te nemen die van belang zijn voor het voortbestaan van het bedrijf. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan het interpreteren van cijfermatige gegevens.

De lerarenopleiding is bovenal bedoeld voor iedereen die graag een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van leerlingen. Je leert hen vanuit economisch perspectief naar bepaalde onderwerpen kijken en brengt hen kennis, inzicht en vaardigheden bij die ze later weer op andere situaties kunnen toepassen. Leerlingen aansporen actief met de verworven lesstof aan de slag te gaan, vraag een didactische aanpak die uitgaat van het eigen ontwikkelingsvermogen van leerlingen.

specialisatie Geschiedenis

In de onderbouw is het vak geschiedenis een verplicht vak. In de bovenbouw havo/vwo is het vak in het profiel 'Cultuur en Maatschappij' en 'Economie en Maatschappij' verplicht.

In de andere profielen kan het als keuzevak worden opgenomen. Het schoolvak geschiedenis is volop in discussie en beweging. Zo wordt er in binnen het geschiedenisonderwijs, in zowel onder- als bovenbouw, gewerkt met de tien tijdvakken van de commissie De Rooy. Ook is er met ingang van 2015 een nieuw examenprogramma en speelt de canon van Van Oostrom, met de vijftig vensters een rol in de onderbouw. Belangrijke doelen zijn het bijbrengen van historisch besef en historisch redeneren. Daarbij spelen oriëntatiekennis, chronologie en de vakspecifieke vaardigheden een belangrijke rol.

Tijdens de lerarenopleiding leer je hoe je vanuit je eigen (wetenschappelijke) historische kennis en vaardigheden een didactische vertaalslag kunt maken naar leerlingen in de leeftijd van 12-18 jaar. Je leert hen hoe zij kritisch kunnen omgaan met tekst- en beeldbronnen, historische interpretatie en historisch redeneren. Ook besteden we in de opleiding aandacht aan het fenomeen 'verhalen vertellen' en het werken met verschillende werkvormen vanuit “Actief Historisch denken”.

specialisatie Aardrijkskunde

Aardrijkskunde is een populair keuzevak in de bovenbouw havo/vwo. Vooral bij de profielen 'Cultuur en Maatschappij' en 'Economie en Maatschappij'.

Als docent aardrijkskunde leer je leerlingen kritisch te kijken naar hun eigen leefomgeving en ze meer te laten zien dan hen in eerste instantie opvalt. Je leert ze de 'geografische bril' opzetten: 'Wat zie ik eigenlijk allemaal? Waar zie ik het? Waarom ziet ik dit hier? Is dit elders ook zo? Wat vind ik ervan?'. Leerlingen bouwen aan zicht op en begrip van de sociaal geografische wereld en de fysisch geografische aarde. De raakvlakken hiertussen, de wederzijdse invloed tussen mens en aarde, komt hierbij uitgebreid aan bod. Een belangrijk onderdeel van leren van aardrijkskunde is het leren omgaan met bronnen als kaarten, foto's en artikelen.

Als afgestudeerde van de Leraar VHO Aardrijkskunde ben je ook bevoegd om het bètakeuzevak NLT (Natuur, Leven en Technologie) te geven.

specialisatie Maatschappijleer

Het schoolvak maatschappijleer maakt deel uit van het gemeenschappelijke deel in havo en vwo en daarmee van het schoolexamen en is dus verplicht voor alle leerlingen.

Het schoolvak maatschappijwetenschappen is een keuzeprofielvak in het profiel Cultuur en Maatschappij (C&M) en Economie en Maatschappij (E&M) en een keuzevak in het vrije deel. Het vak maatschappijwetenschappen wordt aangeboden op ongeveer 35% van de scholen voor voortgezet onderwijs, waarbij elk jaar een lichte groei van dat percentage te zien is.

Op dit moment wordt het examenprogramma van het vak maatschappijwetenschappen herzien. Er ligt inmiddels een nieuwe versie van de eindtermen waarbij de nadruk ligt op het analyseren en begrijpen van de maatschappelijke werkelijkheid aan de hand van sociologische en politicologische concepten. Tevens is er een syllabus met de examenstof ontwikkeld door de SLO en zijn er voor alle onderwerpen proeflessen ontwikkeld.

Beide vakken, maatschappijwetenschappen en maatschappijleer, bestrijken de volle breedte van de sociale wetenschappen; met als kern politicologie, sociologie, beleidswetenschap en bestuurskunde. Verder bevatten de vakken elementen uit de culturele antropologie, de sociale psychologie en rechtsgeleerdheid.

specialisatie Godsdienst/Levensbeschouwing

Binnen het vak kan een accent worden gelegd op het bestuderen van godsdienstige en levensbeschouwelijke vragen en antwoorden.

Als docent krijg je te maken met afgenomen institutionele godsdienstigheid en wat dat voor de kennis en interesse van de leerlingen betekent. Het accent kan ook juist liggen op het ruime terrein van alles wat als levensbeschouwelijke vorming kan gelden. Het is dan belangrijk de grenzen van het vak te leren kennen. Voor beide benaderingen geldt dat leerlingen het vak zeer kunnen waarderen. Bij de colleges maken de studenten daarom kennis met een grote verscheidenheid aan werkvormen.

Tijdens de lerarenopleiding gaan we onder andere in op het fenomeen 'leven in een beeldcultuur' met aandacht voor de verschillende heilige boeken. Ook gaan we in op de vraag hoe je de 'grond van het bestaan' ter sprake brengt onder leerlingen van 12-18 jaar en besteden we aandacht aan het onderdeel toetsen. Maar ook het voorbereiden van een excursie is een programmaonderdeel.

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

Wil je in september 2018 starten met de Master Leraar VHO (universitaire lerarenopleiding)? Meld je dan vóór 1 mei 2018 aan via studielink. Voor het volgen als zij-instromer geldt een apart aanmeldprocedure. Voor meer informatie, kijk op: https://masters.vu.nl/en/application/ulo/index.aspx.
toelatingseisen

vooropleiding
Per specialisatie gelden andere toelatingseisen. Voor meer informatie, kijk op: https://masters.vu.nl/en/programmes/leraar-vho-mens-maatschappijwetenschappen

inbegrepen in collegegeld
registration fee
examination

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
424kamerhuur in Amsterdamboven landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1292totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
? eerstejaars gestart in
?% daarvan is vrouw
22357 studenten aan de Vrije Universiteit Amsterdam
57% daarvan is vrouw
bron: HBO-raad/VSNU

Op kamers in Amsterdam

115129studenten studerend
47168studenten woonachtig   
€ 424gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/23 Amsterdam VU
Leraar VHO Mens en Maatschappij
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
2/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Geschiedenis en staatsinrichting
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
3/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
4/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Algemene economie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
5/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Kunstgeschiedenis en culturele en kunstzinnige vorming/kunst algemeen
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
6/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Godsdienst en levensbeschouwing
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
7/23 Universiteit Leiden
Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
8/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Bedrijfseconomie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
9/23 Universiteit Leiden
Leraar VHO in Filosofie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
10/23 Radboud Universiteit
Leraar Filosofie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
11/23 Radboud Universiteit
Leraar Bedrijfseconomie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
12/23 Radboud Universiteit
Leraar Aardrijkskunde
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
13/23 Radboud Universiteit
Leraar Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
14/23 Radboud Universiteit
Leraar Algemene Economie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
15/23 UvA
Lerarenopleiding Grieks, Latijn en Klassieke culturele vorming
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
16/23 UvA
Lerarenopleiding Geschiedenis en staatsinrichting
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
17/23 UvA
Lerarenopleiding Algemene economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
18/23 UvA
Lerarenopleiding Kunstgeschiedenis en Culturele en kunstzinnige vorming
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
19/23 UvA
Lerarenopleiding Latijn en Klassieke en culturele vorming
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
20/23 UvA
Lerarenopleiding Filosofie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
21/23 UvA
Lerarenopleiding Godsdienst en levensbeschouwing
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
22/23 UvA
Lerarenopleiding Aardrijkskunde
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
23/23 UvA
Lerarenopleiding Maatschappijleer
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

  • Als docent algemene economie en aardrijkskunde zijn je vooruitzichten op een baan goed.
  • Er is bij M&O geen groot tekort aan eerstegraads bevoegde docenten, maar nog steeds vinden de meeste mensen met een M&O-bevoegdheid binnen een jaar een baan.
  • Geschiedenis is (nog) geen vak waarbij een tekort is op de arbeidsmarkt. Toch zijn de vooruitzichten op een baan in het onderwijs redelijk goed voor docenten geschiedenis met een eerstegraads bevoegdheid.
  • Als docent maatschappijleer zijn je vooruitzichten op een baan voldoende. De alumni maatschappijwetenschappen/maatschappijleer die een baan ambieerden in het onderwijs, hebben deze tot nu toe ook meestal gekregen. Met de toenemende invoering van maatschappijwetenschappen als provielvak, zal de arbeidsmarkt verder verbeteren.
  • Godsdienst/levensbeschouwing wordt vaak slechts één uur per week gegeven. Per school zijn er maar weinig docenten godsdienst/levensbeschouwing nodig. Tegelijkertijd zijn schoolleiders gevoelig voor de noodzaak om het vak professioneler te kunnen bieden. Identiteitsgevoelige thema's, een aandachtspunt voor schoolleiders, kunnen binnen een capabele godsdienst/levensbeschouwing wel werk. De scholen die in de vernieuwde onderbouw meer vakoverstijgende verbanden aangaan hebben vaak een bijzondere rol voor de docent godsdienst/levensbeschouwing.


huidige arbeidsmarkt

Contact

studievoorlichting
E: contact@vu.nl
T: (020) 598 5000
lerarenopleidingen@vu.nl

lerarenopleidingen@vu.nl

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite