Deze opleiding
In de Utrechtse master Communicatie en organisatie leer je communicatie binnen en tussen organisaties te analyseren, te evalueren en te verbeteren - altijd met oog voor context.
Het communicatievak is de laatste decennia geprofessionaliseerd. Een communicatiespecialist heeft niet meer genoeg aan alleen een taalgevoel, een talent voor overtuigende presentaties of een groot netwerk. Om gericht adviezen te kunnen geven, moet je analyses maken van communicatie, maar ook kijken naar kenmerken van de organisatie. Vaak moet je bij advisering rekening houden met wettelijke richtlijnen, huisstijlvoorschriften en de identiteit van een organisatie.
In het masterprogramma Communicatie en organisatie nemen we daarom anderhalf jaar de tijd om je te leren hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen (zoals interacties) als op communicatieproducten (zoals teksten en websites). Je leert om theoretisch en toegepast onderzoek te doen, en om te adviseren op basis van onderzoek. Dat doen we niet alleen in cursussen, maar ook in de praktijktrajecten die het laatste halve jaar van je anderhalfjarige opleiding vormen.
De Keuzegids Masters 2016 heeft de master Communicatie en organisatie als beste beoordeeld ten opzichte van vergelijkbare masters in Nederland.
Het communicatievak is de laatste decennia geprofessionaliseerd. Een communicatiespecialist heeft niet meer genoeg aan alleen een taalgevoel, een talent voor overtuigende presentaties of een groot netwerk. Om gericht adviezen te kunnen geven, moet je analyses maken van communicatie, maar ook kijken naar kenmerken van de organisatie. Vaak moet je bij advisering rekening houden met wettelijke richtlijnen, huisstijlvoorschriften en de identiteit van een organisatie.
In het masterprogramma Communicatie en organisatie nemen we daarom anderhalf jaar de tijd om je te leren hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen (zoals interacties) als op communicatieproducten (zoals teksten en websites). Je leert om theoretisch en toegepast onderzoek te doen, en om te adviseren op basis van onderzoek. Dat doen we niet alleen in cursussen, maar ook in de praktijktrajecten die het laatste halve jaar van je anderhalfjarige opleiding vormen.
De Keuzegids Masters 2016 heeft de master Communicatie en organisatie als beste beoordeeld ten opzichte van vergelijkbare masters in Nederland.
open_in_newwebsite
printprint
printprint
locatieUtrecht | |
diplomaMA Communicatie- & Informatiewetenschappen | |
typeregulier, post-initieel, 60 EC | |
start1 september | |
taalvolledig Nederlands | |
opleidingsduur18 maanden voltijd | |
accreditatiesNVAO | |
croho-code60833 | |
heeft geen numerus fixus heeft een honours programma |
Open dagen en meeloopdagen
Master's Open Day UtrechtDe Master's Open Day van de Universiteit Utrecht is op woensdag 3 oktober 2018. Tijdens deze avond geven vrijwel alle masterprogramma's van de universiteit voorlichting. Van 17:00 uur tot 21:30 uur op diverse locaties in de binnenstad, op de internationale campus en op het Utrecht Science Park.
Bachelor open dag UtrechtKom naar de bachelorvoorlichtingsdag van de Universiteit Utrecht op zaterdag 16 maart van 10:00 uur tot 16:00 uur. Bacheloropleidingen geven algemene en verdiepende voorlichtingsrondes op locaties in de binnenstad, Utrecht Science Park/De Uithof en op de University College Campus.
Studieprogramma

Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
onderwijsopzet | 55% zelfstudie 10% theorie 35% praktijk |
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
stage, werkcollege, groepsopdracht, zelfstudiehonours-/excellence program Young Innovators
Are you curious, entrepreneurial, intellectually versatile, socially responsible? Do you want to get more out of your Master's programme?
Utrecht University offers the Young Innovators programme to creative and ambitious students who are keen to put their academic skills into practice for the common good. The Young Innovators programme is a selective 15 ECTS honours course at graduate level, to be taken on top of any Master's programme.
Toelating en studiekosten

startmomenten
1 september 2018 | aanmelding deadline : 1 april 2018 wettelijk tarief : € 2060 instellingstarief : € 10512 |
---|
Inschatting maandelijkse studiekosten
bedrag | kostenpost | ||
---|---|---|---|
€ | 336 | kamerhuur in Utrechtrond het landelijk gemiddelde | |
€ | 22 | internet+tv | |
€ | 152 | boodschappen/kostgeld | |
€ | 32 | telefoon | |
€ | 117 | verzekeringen | |
€ | 158 | collegegeldop basis van € 1906 per jaar | |
€ | 80 | studieboeken en -spullen | |
€ | 29 | drinken/snoep/snacks | |
€ | 77 | uiterlijkkleding, kapper, schoenen | |
€ | 30 | contributies/abonnementen | |
€ | 132 | vrije tijdstappen, uit eten, vakantie | |
€ | 42 | vervoernaast de OV-kaart | |
€ | 45 | overig | |
€ | 1204 | totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181 |
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft.
Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.
Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?
Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?
Studenten en studentenleven
studentaantallen
75 | studenten volgen deze opleiding |
89% | daarvan is vrouw |
6 | eerstejaars gestart in 2014 |
100% | daarvan is vrouw |
30526 | studenten aan de Universiteit Utrecht |
59% | daarvan is vrouw |
Op kamers in Utrecht
66691 | studenten studerend |
31446 | studenten woonachtig |
€ 336 | gemiddelde kamerprijs |
kamer betaalbaarheid | |
18 m2 | gemiddelde kameroppervlak |
kamer beschikbaarheid |
Keuzehulp

Studievergelijker
1/2 Utrecht
Communicatie en organisatie
Communicatie en organisatie
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
2/2 UvA
Tekst en communicatie
Tekst en communicatie
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.
Feiten en / studie in cijfers
deze opleiding | landelijk | |
---|---|---|
algemeen oordeel | 4.0 | 4.0 |
inhoud | 3.9 | 3.7 |
docenten | 3.6 | 3.8 |
studiefaciliteiten | 3.5 | 3.6 |
studielast | 3.3 | 3.6 |
studiebegeleiding | 3.5 | 3.5 |
Studentoordelen
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.
Communicatie en organisatie aan de Universiteit Utrecht is beoordeeld door 20 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.0 uit 5.
Na de studie

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Het programma bereidt voor op communicatiefuncties in organisaties of functies bij communicatieadviesbureaus of als zelfstandig communicatieadviseur. De adviezen en dienstverlening kunnen zich zowel richten op interne als op externe communicatie van organisaties.
huidige arbeidsmarkt
vergeleken met andere studies
zoektijd baan | gemiddeld |
---|---|
salaris na 1,5 jaar | gemiddeld |
kans op een vaste baan | goed |
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
Universiteit Leiden | Leraar VHO in maatschappijleer en maatschappijwetenschappen dual educational | + aanv. eisen |
Potentiële beroepen
- functies in de media
- functies op afdelingen in- en externe communicatie
- medewerker (ver)taalbureaus, tekst- en adviesbureaus
- pr-medewerker
- voorlichter
Contact
