instellingUniversiteit Twente
faculteit
locatieEnschede
diplomaM Communication Studies
titel/graadMSc
type opleidingregulier onderwijs
vormvoltijd
opleidingsduur12 maanden
# credits60 EC
numerus fixusgeen
crohocode60713


Communication Studies

Overal ter wereld vertrouwen succesvolle organisaties op effectieve communicatie. Deze opleiding combineert academische kennis met praktische relevantie en leidt je op tot een communicatiedeskundige.

Bij deze masterstudie ontwikkel je een theoretische basis en praktische kennis waarmee je de communicatievraagstukken van deze tijd kunt oplossen. De opleiding richt zich op thema’s die zeer actueel zijn voor communicatieprofessionals, en biedt de volgende specialisaties: Corporate Communication, Marketing Communication, Media & Communication en Technical Communication.

De opleiding werkt nauw samen met het onderzoeksprogramma Communication Science van de universiteit en richt zich vooral op de context waarin organisaties opereren en de relatie tussen communicatie en technologie. Deze masteropleiding is bovendien sterk internationaal georiënteerd.

Het is een veeleisende academische opleiding met een grote relevantie. Belangrijke thema’s worden vanuit verschillende disciplines en vanuit diverse invalshoeken belicht, waarbij de nadruk ligt op organisaties, nieuwe technologie en ontwerpaspecten.

Als je deze opleiding hebt voltooid ben je een goed opgeleide communicatieprofessional die over het inzicht en de creativiteit beschikt om alle mogelijke communicatievraagstukken op te lossen. Met deze opleiding kun je aan de slag als bijvoorbeeld adviseur, consultant of online marketeer.

contact


  • study@utwente.nl
    053 4895489
    Drienerlolaan 5, Gebouw de Spiegel, Kamer P 101, 7522 NB Enschede

Open dagen

geen bekend


aan het woord


student over Communication Studies
student over Communication Studies
student over Communication Studies


Studenten & Studentenleven


op kamers in Enschede

26171studenten studerend
9730studenten woonachtig   
€ 275gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
15 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid

bron: NSE 2014

studentaantallen

geen cijfers bekend

op kamers in Enschede

26171studenten studerend
9730studenten woonachtig   
€ 275gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
15 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid

bron: NSE 2014

Studieprogramma

Bindend studieadvies

         In het 1e jaar moet je minimaal 30 (van 60) studiepunten halen.

Als je dit niet haalt moet je verplicht met de opleiding stoppen.

> meer over bindend studieadvies

onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet50% zelfstudie
25% theorie
25% praktijk
onderwijsvormen
# contacturen

avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.

doelstelling

onderwijsvormen

curriculum

bron: Universiteit Twente

specialisaties


1
specialisatie

Corporate Communication




De missie van de specialisatie Corporate Communication komt voort uit de overtuiging dat duurzame communicatie essentieel is voor een gezonde organisatie. Deze duurzaamheid moet worden gerealiseerd binnen een context die wordt gekenmerkt door twee spanningsvelden. Ten eerste is er het spanningsveld tussen de organisatie en haar omgeving (denk aan positionering, reputatie en strategie). Ten tweede is er een intern spanningsveld van een goed geoliede organisatie die rekening moet houden met uiteenlopende belangen (zoals die van de medewerkers, verschillende afdelingen en vestigingen). Concepten als identiteit, vertrouwen, imago en reputatie spelen een cruciale rol in bedrijfscommunicatie. Organisaties willen een positief imago hebben voor hun belanghebbenden, zodat ze als een betrouwbare en deskundige partner worden gezien. Dat kunnen ze bereiken met imagocampagnes, een heldere, passende visuele identiteit en een gedragscode voor hun personeel. En vervolgens moeten deze imago-aspecten voortdurend worden afgestemd op de algehele identiteit van een organisatie. Werken aan identiteit is dan ook een gecompliceerd en tijdrovend proces.


2
specialisatie

Media and Communication




De ontwikkelingen van de afgelopen decennia hebben geleid tot een explosie van communicatieplatforms en -apparatuur. Denk aan innovaties als laptops, tablets en smartphones, sociale netwerksites als Facebook en Twitter en aan games, GPS en online video. Met de komst van nieuwe technologieën als Google Glass en Oculus Rift, doen weblogs en websites al bijna ouderwets aan. Sommigen beweren dat de digitale revolutie onze manier van leven, werken en communiceren ingrijpend heeft veranderd. Nieuwe technologische snufjes volgen elkaar in rap tempo op en brengen een golf van nieuwe communicatiemiddelen met zich mee. Daarnaast stelt de steeds internationalere gemeenschap waarin we leven de communicatieprofessional voor nieuwe uitdagingen. Bij de masterspecialisatie Media & Communication leer je hoe je moet anticiperen op de mediagerelateerde vraagstukken waar wetenschappers en mensen uit de praktijk zich het hoofd over breken, en hoe je die kunt oplossen.


3
specialisatie

Marketing Communication




Bij Marketing Communication draait alles om het verklaren, voorspellen en beïnvloeden van consumentengedrag. De effecten van reclame- en marketingprikkels staan centraal in dit proces. Je gaat in op de volgende onderwerpen en vraagstukken: 1. Hoe komen consumenten aan informatie over de markt en welke psychologische processen spelen er een rol bij het verwerken van deze informatie? 2. Welke informatie is het meest effectief als je consumenten wilt helpen bij hun keuze voor bepaalde producten of diensten die een belangrijke invloed hebben op hun leven (zoals een nieuwe auto of belangrijke operatie)? Welke informatie is het meest geschikt voor het promoten van producten die mensen dagelijks kopen of om routinematig koopgedrag te beïnvloeden? 3. Welke rol kan internet spelen bij consumententrouw en in de communicatie met de consument? Veel reclame- en marketingcommunicatie is erop gericht om bij consumenten een positief beeld te creëren over een bepaald merk. Consumenten zullen een merk eerder kopen als ze daar een positieve indruk van hebben. Marketingcommunicatie maakt gebruik van diverse kanalen, zoals reclamedrukwerk, tv-commercials, persoonlijke verkoop, winkeldesign en ICT.


4
specialisatie

Technical Communication




It is almost impossible to imagine our society without technology. Every household is full of technical products designed to make our lives easier or more pleasant. In most jobs, computers or other electronic devices are central to the daily routine, while in the healthcare system, patients often find themselves confronted with the latest medical technology, some of which is intimidating to say the least. The creative industry is continuously working to develop new technical products, with new or improved functionality. In such a highly technologized society, communicating effectively about technology is more important than ever. For instance, the underuse of the functionality offered by technical products is a recognized problem. People are willing to pay (or have no choice but to pay) for the newest functionality, yet often hardly use it and may not want or even need it.

bron: Universiteit Twente

Toelating en kosten

Startmomenten

1 februari 2015deadline aanmelding : 1 december 2014 (EU)
1 september 2015deadline aanmelding : 1 juli 2015 (EU)


welk collegegeldtarief moet ik betalen?

Meestal betaal je het "wettelijk tarief".
Vereenvoudigd geldt:

  • wettelijk tarief is het reguliere tarief voor studenten van binnen de EU/EER.
  • instellingstarief is voor studenten die al in het bezit zijn van een bachelor- of masterdiploma en een tweede studie willen beginnen waarmee ze dezelfde of een lagere graad behalen. Het instellingstarief geldt niet voor studenten die zich voor de eerste keer inschrijven voor een opleiding in de gezondheidszorg of het onderwijs.
  • niet-EU/EER tarief is voor studenten van buiten de EU/EER.

Ten slotte:
Het collegegeld is sterk afhankelijk van je studie-geschiedenis en studiekeuze. Controleer het dus altijd in de collegegeld-wizard van de instelling!

collegegeld

2014/15voltijd   niet-EU/EER studenten € 10581
voltijd   instellingstarief € 10581
voltijd   wettelijk tarief € 1906


bron: Universiteit Twente
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft.Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Inschatting maandelijkse studiekosten

275kamerhuurincl. servicekosten (kamerprijzen in Enschede zijn gemiddeld binnen Nederland)
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1248 aan totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1264

bron: Nibud (2013), Nationale Studenten Enquete (2013), opleiding (2014)


keuzehulp


unieke kenmerken

Objectieve cijfers en oordelen

Studenttevredenheid

Communication Studies aan de Universiteit Twente is beoordeeld door 69 respondenten.
Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4 uit 5.

bron: NSE

Nationale Studenten Enquete

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.


In 2014 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.


De resultaten hiernaast zijn afkomstig van:
- 69 respondenten van deze opleiding
- 74 landelijke respondenten.

NVAO geaccrediteerd

De kwaliteit van deze opleiding wordt getoets door: NVAO (nl)

Deze opleiding werd als volgt door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) beoordeeld:

gerealiseerd niveau
samenhang programma
studielast
kwaliteit personeel
kwantiteit personeel
materiële voorzieningen
studiebegeleiding

> bekijk alle 21 oordelen..
bron: NVAO


> Vergelijk Communication Studies opleidingen

Na deze studie




Er zijn 1 aansluitende masters bekend.

Klik op een master voor meer informatie.
Leraar VHO Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen
aanv. eisenUniversiteit Twente

Meer informatie