Orthopedagogiek

Rijksuniversiteit Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Heb jij interesse in ernstige problemen die zich tijdens de ontwikkeling van kinderen en volwassenen voordoen? En wil jij praktijkervaring opdoen? Kies dan voor onze master Orthopedagogiek.

Als orthopedagoog werk je in de praktijk samen met jeugdigen, ouders, leerkrachten of hulpverleners die de rol van de opvoeders (deels) hebben overgenomen om de problemen te verminderen. Vaak kijk je naar interacties tussen individuen, zoals jongeren en ouders, vanuit verschillende invalshoeken. Daarbij maak je gebruik van wetenschappelijke kennis over zowel het verklaren als oplossen van problemen. In wetenschappelijk onderzoek richt je je als orthopedagoog vaak op het ontrafelen van opvoedings- en onderwijsleerproblemen en op interventies voor deze problemen.

Tijdens de master Orthopedagogiek in Groningen word je opgeleid voor zowel de praktijk als wetenschappelijk onderzoek. Je kunt je specialiseren in:

Het doel van de Mastertrack Orthopedagogiek is dat je na afronding ervan zowel wetenschappelijke als praktijkkennis en vaardigheden hebt waarmee je zelfstandig het beroep als orthopedagoog kan uitoefenen.

Zie voor een uitgebreide beschrijving van de doelen van de opleiding de Notitie Eindkwalificaties Orthopedagogiek.

open_in_newwebsite

printprint

locatieGroningen
diplomaMSc Pedagogische Wetenschappen
typeregulier, 60 EC
start1 februari, 1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur12 maanden voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code66607
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de Rijksuniversiteit?

  • Verbinding tussen onderzoek en praktijk staat centraal
  • Gegarandeerde stageplek om praktijkervaring op te doen
  • Intensieve en individuele begeleiding
  • Brede ontwikkeling gedurende de master
  • Mogelijkheid tot specialisatie via thesis en stage
  • Aanvullend activiteiten ter voorbereiding op de arbeidsmarkt

Open dagen en meeloopdagen

Masterweek Groningen
Van 19 t/m 23 november organiseren de faculteiten op verschillende dagen mastervoorlichting op locatie. Ontmoet de docenten en studenten van de Groningse masteropleidingen. En proef de sfeer in de facultaire gebouwen, collegezalen en laboratoria en natuurlijk in de stad Groningen.
Masterweek faculteit GMW Groningen
Presentaties en informatiemarkt

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwKijk voor volledig overzicht met uitgebreide informatie alle vakken in onze Online Onderwijscatalogus: https://www.rug.nl/ocasys/gmw/vak/showpos?opleiding=3273
Klik op de naam van het vak voor o.m. de leerdoelen, omschrijving, onderwijs- en toetsvorm en verplichte literatuur van het vak.
Een belangrijk onderdeel van deze master is een praktijkstage waarin je onder begeleiding van een gedragswetenschapper praktijkervaring opdoet. We bieden een gegarandeerde stageplek, omdat we veel contacten hebben met scholen, jeugdhulp instellingen als Accare en Het Poortje-Elker en zorginstellingen als 's Heeren Loo en Visio.
periode
1234
Ethiek: zorg en onderzoek
5 EC
Masterthese (praktijk & onderzoeksvariant)
Stage (praktijk & onderzoeksvariant) stage
Orthopedagogische reflectie - De brug tussen theorie en praktijk
5 EC
5 EC
Participatie in de samenleving
5 EC

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
onderwijsopzet30% zelfstudie
50% theorie
20% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, excursie, groepsdiscussie, groepsopdracht, hoorcollege, individuele opdracht, literatuurstudie, mondelinge presentatie, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, portfolio, poster presentatie, seminar, stage, traineeship, werkcollege, werkgroep, zelfstudie
onderwijsvormen
De master Orthopedagogiek start in het eerste semester met de praktijkstage (25 EC) en 1 inhoudelijk vak (5 EC). Het tweede semester omvat de thesis (20 EC) en 2 vakken (10 EC).
studiebegeleiding
  • Studieadviseur: bij problemen met of met vragen van meer persoonlijke aard die van invloed zijn op de studie kun je terecht bij studieadvies.pedok@rug.nl.
  • Stages: voor vragen betreffende de stages kun je mailen naar stage.ortho@rug.nl. Na aanvang van de stage kun je voor vragen terecht bij je stagebegeleider.
  • Masterthese: voor vragen over de masterthesis kun je terecht bij masterthesis.ortho@rug.nl.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 februari 2019
aanmelding deadline : 1 december 2018
wettelijk tarief : € 2083
instellingstarief : € 14650
1 september 2018
aanmelding deadline : 1 juni 2018
wettelijk tarief : € 2060
instellingstarief : € 2060
1 september 2019
aanmelding deadline : 1 juni 2019
wettelijk tarief : € 2083
instellingstarief : € 14650
toelatingseisen

vooropleiding

  • Bachelordiploma Pedagogische Wetenschappen met programma Orthopedagogiek van de RUG
  • Bachelordiploma Pedagogische Wetenschappen behaald aan een andere universiteit dan de RUG
  • Relevant HBO diploma met afgeronde pre-master (zie www.spo-groningen.nl)

motivatiebrief
Studenten met

  • een niet verwant universitair diploma
  • een bachelordiploma Pedagogische Wetenschappen behaald aan een andere universiteit dan de RUG

dienen een toelatingsverzoek (met CV en kopie van diploma en cijferlijsten) in te dienen via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok

studie kosten
bron: Rijksuniversiteit Groningen
bedrag kostenpost
€ 700studiematerialenper jaar
inbegrepen in collegegeld
visa/permit

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

216 studenten volgen deze opleiding
90% daarvan is vrouw
8 eerstejaars gestart in 2017
63% daarvan is vrouw
28510 studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen
51% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

ODIOM
ODIOM is de studievereniging van de opleiding Pedagogische Wetenschappen & Onderwijskunde, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs en de schakelopleiding van Pedagogiek (SPO).
ODIOM heeft ruim 700 leden. De commissies van ODIOM organiseren onder meer: gastcolleges, excursies naar (ortho-)pedagogische instellingen, buitenlandse reizen, het introductiekamp voor eerstejaars, sportieve en sociale activiteiten en borrels en feesten. Leden ontvangen het ODIOM-magazine en boekenkorting op alle boeken.

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Inge Geluk is teamleider en orthopedagoog-generalist bij CSG Expertisecentrum

Mijn naam is Inge Geluk, ik ben 35 jaar en werkzaam als Orthopedagoog-Generalist in het onderwijs. Ik werk bij CSG, Christelijke Scholengemeenschap Groningen, een organisatie voor voortgezet onderwijs in de stad Groningen. Elf jaar alweer inmiddels! Dat heeft te maken met de mogelijkheden die ik binnen deze organisatie heb gehad om me te ontwikkelen.

Tijdens en na mijn studie Orthopedagogiek heb ik in verschillende functies ervaring opgedaan. Toen ik begon als orthopedagoog bij het CSG hield ik me voornamelijk bezig met diagnostiek en het begeleiden van leerlingen...
Ik vond het belangrijk om de doelgroep en de organisatie goed te leren kennen. Na een jaar bood mijn werkgever me de mogelijkheid om de postmaster opleiding tot Orthopedagoog-Generalist te volgen. Door deze postmaster heb ik in korte tijd veel extra kennis opgedaan. Daarmee kon ik verdieping in mijn werk aanbrengen. Met name de supervisietrajecten waren voor mij heel leerzaam. Ook ben ik me toen meer met beleid gaan bezighouden.

Door de invoering van de wet passend onderwijs veranderde er in onze organisatie het een en ander. Ondersteuning aan leerlingen werd nog belangrijker en om dit goed te organiseren is het CSG expertisecentrum opgezet. Voor mij een leuke nieuwe uitdaging! Ik ben nu daar twee jaar teamleider: een leuke nieuwe uitdaging waarin ik mijzelf weer verder kan ontwikkelen. Het is een enthousiast en actief team, dat kan bogen op kennis uit verschillende disciplines. Het bestaat uit orthopedagogen, dyslexiespecialisten, studiebegeleiders, ambulant begeleiders en onderwijsassistenten. CSG heeft zes schoollocaties, die allemaal de beschikking hebben over de experts van ons Expertisecentrum. De helft van mijn uren besteed ik aan het teamleiderschap en de andere helft van mijn uren zet ik daadwerkelijk in als Orthopedagoog-Generalist.

Ik werk dus vooral in teamverband. Ik werk samen met de verschillende teamleden, met docenten en mentoren, met ouders en leerlingen, met hulpverleners, met het management, de directeur-bestuurder en met verschillende disciplines in een samenwerkingsverband waartoe alle scholen voor voortgezet onderwijs in de stad Groningen behoren. Deze samenwerking maakt mijn werk heel divers. Het is in mijn werk belangrijk om goed te kunnen 'schakelen' tussen verschillende niveaus, namelijk die van de leerling, klas, vestiging, organisatie en het samenwerkingsverband.. Mijn taken zijn dus beleidsmatig, leidinggevend, adviserend en ook uitvoerend in de diagnostiek en begeleiding. De combinatie van deze taken maakt dat ik het werk nog steeds erg leuk vind en met veel voldoening uitvoer.
Tijdens mijn studie orthopedagogiek aan de RUG heb ik vooral veel geleerd over de achtergronden van problematiek bij kinderen en ouders en over de theoretische modellen van hoe factoren op elkaar inwerken. Deze theoretische kennis is een goede basis om aan de slag te kunnen gaan in de praktijk. Tijdens mijn stage heb ik al veel kunnen leren over hoe het is om in de praktijk aan de slag te gaan met alle theorie. De opleiding tot Orthopedagoog-Generalist heeft in mijn ervaring en kennis nog meer verdieping gebracht.

De combinatie van banen en vrijwilligerswerk tijdens en na mijn studie, hebben mij geholpen om een passende baan als orthopedagoog te vinden. Het werken met ervaren orthopedagogen heeft ervoor gezocht dat ik mij als beginnend orthopedagoog steeds competenter ging voelen. Deze samenwerking tussen ervaren en minder ervaren orthopedagogen is erg belangrijk, omdat je wederzijds veel van elkaar kunt leren. Dat is ook de reden dat wij binnen mijn Expertisecentrum ieder jaar twee maal drie stagiaires orthopedagogiek begeleiden en samenwerken met het Ambulatorium. De nieuwe kennis en open blik van de studenten, samen met de ervaring van de 'seniors', zorgt ervoor dat we de kennis en vaardigheden in ons team up-to-date houden en we ons blijven ontwikkelen. Zo heb ik ook in ons samenwerkingsverband een netwerk van orthopedagogen opgezet. Het samenwerken zorgt ervoor dat we van elkaar blijven leren en elkaar weten te vinden als het nodig is.

Mijn advies aan aankomende orthopedagogen is dan ook om ervoor te zorgen dat je tijdens en meteen na je studie al veel ervaring opdoet in de praktijk. Enerzijds leer je zodoende de theorie in de praktijk toe te passen en anderzijds bouw je een goed CV en een ruim netwerk op. Door bewust bezig te zijn met het opdoen van ervaring leer je hoe jouw vak in de praktijk werkt, waar je competenties liggen en wat wel en niet bij je past. Ga vooral op zoek naar werk waar je voldoening uit haalt. Waar ligt jouw passie?


lees verder ...
student Esther Gerssen
Master Orthopedagogiek - stage leer- en onderwijsproblemen

Masterstudent Esther Gerssen vertelt over haar stage bij VCPO Noord-Groningen.

Bekijk ook de video over een stage bij een instelling voor personen met beperkingen en de video over een stage in de jeugdzorg.
student Ronald Ten Hoff
Master Orthopedagogiek - stage jeugdzorg

Masterstudent Ronald ten Hoff vertelt over zijn stage bij Accare.

Bekijk ook de video over een stage in instellingen voor personen met beperkingen en de video over een stage leer- en onderwijsproblemen.
alumnus Freya Hornyak
GZ Psycholoog bij Jeugdhulp Friesland en behandelcoördinator

Toen ik mijn studiekeuze maakte, had ik helder voor mijzelf dat ik iets wilde gaan studeren waarbij ik mensen kon helpen. Door mijn affiniteit met kinderen kwam ik op de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen en daarna de Master-track Orthopedagogiek in Groningen uit.

Na het behalen van mijn Masterdiploma, ben ik kort werkzaam geweest als assistent-onderzoeker binnen het UMCG bij een onderzoek naar de effectiviteit van een systemische interventie voor delinquente jeugd. Daar rolde ik als het ware in...
Ik geef therapieën aan kinderen die opgenomen zijn op Behandelcentrum Woodbrookers, of aan kinderen die in een gezinshuis of pleeggezin wonen. Daarnaast heb als behandelcoördinator de taak om te zorgen voor een gestroomlijnde behandeling aan zowel het kind als het gezin. Dat betekent dat ik een passend behandelplan opstel, met doelen voor het hele gezin, waarin staat met welke interventies wij deze doelen proberen te behalen.Het is lastig om vanuit de schoolbanken volledig voorbereid te zijn op wat er in een functie als Gedragswetenschapper op je af komt. Het aansturen van teams, het uitvoeren van protocollaire behandelingen en het doen van diagnostisch onderzoek zijn taken die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Met deze verantwoordelijkheid moet je leren omgaan en daarvoor moet je na je opleiding ervaring opdoen. Wat mij erg heeft geholpen, is toegerust te zijn met de basiskennis vanuit de opleiding. Daarnaast heb ik besloten om nog een post-master opleiding te volgen.Momenteel ben ik bezig met de post-master opleiding tot Klinisch Psycholoog Kind en Jeugd. Ik wil nog meer weten over hoe ik de gezinnen en kinderen die bij ons komen zo goed mogelijk kan helpen.


lees verder ...
alumnus Steffie Herbrink
werkzaam als Orthopedagoog (jeugdzorg) bij Eigen praktijk
Steffie Herbrink werkt in haar eigen orthopedagogische praktijk en in haar coachingsbureau voor jeughulpverleners en -gedragswetenschappers

Voordat ik daarmee begon, heb ik op verschillende plekken in de jeugdhulpverlening gewerkt als gedragswetenschapper (Elker) en behandelcoördinator (Yorneo). In deze functies adviseerde ik vooral hulpverleners in hun hulpverleningstrajecten met kinderen, jongeren en gezinnen. Ik dacht mee met het vormgeven van passende behandeling, maar ook wanneer er sprake was van onveiligheid voor de kinderen of jongeren als gevolg van kindermishandeling. Daarnaast dacht ik ook op beleidsniveau mee over het inhoudelijke beleid...
Ik werkte als gedragswetenschapper samen met een team van hulpverleners, praktijkbegeleiders en unithoofden (teamleiders). Daarnaast werkte ik ook samen met andere gedragswetenschappers van andere teams en andere afdelingen. Dat is volgens mij ook wel een kenmerkend aspect van je functie als gedragswetenschapper: je werkt met veel verschillende mensen samen. In de hulpverlening aan cliënten, in werkgroepen, samen met je teamleider, met mensen uit de staf (bijvoorbeeld beleidsmedewerkers, kwaliteitsmedewerkers). Het samenwerken met veel mensen binnen verschillende functies maakt ook dat je goed moet kunnen schakelen: soms kijk je samen met een hulpverlener heel precies naar wat een specifieke cliënt nodig heeft en soms ben je juist heel erg bezig met grote lijnen, omdat je voor de hele organisatie een beleidsstuk moet schrijven. Juist die combinatie vond ik heel leuk. De reden dat ik onlangs heb gekozen om zelfstandig te gaan werken, was omdat ik graag zelf meer in direct contact met cliënten wilde werken.Tijdens mijn opleiding orthopedagogiek heb ik vooral veel geleerd over de achtergronden van problematiek bij kinderen en ouders en over de theoretische modellen van hoe bepaalde problematiek op elkaar inwerkt. Ook heb ik in de opleiding veel geleerd over evidence-based behandeling van de diverse problematiek die je tegenkomt als orthopedagoog. Omdat Orthopedagogiek een wetenschappelijke opleiding is, heb ik (vooral vlak na mijn studie) de praktische vaardigheden wel gemist. Wanneer je net aan het werk bent, komt er veel op je af. Niet alleen het feit dat je je kennis in de praktijk moet gaan brengen, maar ook het feit dat je werkt binnen een organisatie waarbinnen je ook te maken hebt met financiën, wachtlijsten en verschillende collega’s. En dat is veel!Tijdens mijn opleiding had ik graag wat meer ervaring opgedaan met het voeren van gesprekken met cliënten, maar ook met hulpverleners en collega’s. En wat het betekent om in een organisatie te werken waar niet alles zo mooi gaat ‘zoals in de boekjes’. Tijdens mijn opleiding heb ik veel geleerd over de inhoudelijke adviezen die je als orthopedagoog aan hulpverleners geeft, maar minder over de manier waarop je die adviezen geeft. Hoe zorg je dat je goed aansluit bij je cliënten en collega’s? En hoe zorg je dat jouw inhoudelijke advies ook praktisch goed uitgevoerd kan worden? Ik denk dat het daarom ook tijdens de opleiding al belangrijk is om je een beeld te vormen van hoe je geleerde theorieën vertaalt naar de praktijk. Het maken van die vertaling is een belangrijke taak van de gedragswetenschapper binnen de jeugdzorg.Een combinatie van vrijwilligerswerk en bijbanen heeft me geholpen om zicht te krijgen op meer praktische aspecten van het werken als orthopedagoog. Door als vrijwilliger op een basisschool remedial teaching te geven aan een aantal leerlingen, leer je hoe je contact moet maken met kinderen in een leersituatie. Je leert ‘behandelingen’ vormgeven en je leert samenwerken met leerkrachten. Ook het observeren in de klas was hierbij belangrijk. Door na mijn studie een aantal maanden als groepsleider te werken, wist ik als orthopedagoog beter hoe ik mijn adviezen echt goed kon toespitsen op de praktijk van de hulpverlening.Mijn advies aan aankomende en huidige studenten zou zijn dat het belangrijk is om tijdens en meteen na je studie een netwerk op te bouwen. Probeer een inhoudelijk relevante bijbaan te vinden en zorg ervoor dat je contact houdt met mensen die je via je bijbaan of via je stage kent. Ga in gesprek met mensen, doe vrijwilligerswerk. Op een aantal cruciale momenten in mijn carrière waren er mensen die aan mij dachten bij een bepaalde vacature. En wees niet te bang om kleine klussen aan te pakken. Door bewust bezig te zijn met het opdoen van ervaring leer je hoe jouw vak in de praktijk werkt en vooral ook hoe jij zelf in de praktijk werkt.


lees verder ...
alumnus Hanneke van der Hoek
werkzaam als Orthopedagoog bij Reik Leeuwarden
Hanneke van der Hoek werkt onder meer als orthopedagoog met mensen met een beperkte sociale redzaamheid bij Reik Leeuwarden

Hanneke van der Hoek is na haar studie aan het werk gegaan binnen de jeugdzorg in Friesland. Nu werkt ze met mensen die een beperkte sociale redzaamheid hebben. Deze cliënten is meestal sprake van een lichte verstandelijke beperking, maar soms ook van autisme en bijkomende psychiatrische of opvoedingsproblematiek. Ben je benieuwd naar de werkzaamheden van Hanneke? In het filmpje vertelt ze hier meer over. Ook geeft ze praktische tips over het opdoen van werkervaring tijdens je studie!
alumnus Renske de Leeuw
werkzaam als Promovendus bij RUG
Renske de Leeuw is PhD student bij Orthopedagogiek

Veel mensen weten eigenlijk niet wat een PhD betekent, aldus Renske de Leeuw, Promovendus aan de RUG Orthopedagogiek.

Vier jaar lang is zij op zoek naar concrete adviezen voor leerkrachten in de klas, waarbij ze vooral naar de stem van kinderen wil luisteren. Als onderzoeker in opleiding mag je elke dag nieuwsgierig zijn en al je vragen stellen. Ben je benieuwd naar hoe de dag van een promovendus eruitziet? In het filmpje vertelt Renske hier alles over!https://www.rug.nl/staff/r.r.de.leeuw/
alumnus Lizan van Dijk
werkzaam als Orthopedagoog bij Alfa College Hoogeveen
Lizan van Dijk werkt als orthopedagoog met MBO- leerlingen bij het Alfa College

In 2008 is Lizan van Dijk afgestudeerd aan de RUG. Sinds 2010 is zij werkzaam als orthopedagoog bij het Alfa College in Hoogeveen. Hier is zij betrokken bij diverse MBO opleidingen. Naast het voeren van gesprekken met leerlingen, formuleert ze handelingsadviezen voor docenten én studenten. In het filmpje vertelt Lizan hier meer over en geeft ze tips voor het vinden van een goede stage!
alumna Riëtta Krijgsheld
Master Orthopedagogiek - stage personen met beperkingen

Alumna Riëtte Krijgsheld vertelt over haar stage als masterstudent Orthopedagogiek bij Cosis, waar zij inmiddels werkzaam is als orthopedagoog.

Bekijk ook de video over stage in de jeugdzorg en de video over stage in de jeugdzorg.
alumnus Hendrike Fonteine
werkzaam als Orthopedagoog bij NOVO Groningen
Hendrike Fonteine werkt als orthopedagoog bij NOVO Groningen met jongeren met een (licht) verstandeijke beperking

Als orthopedagoog bij NOVO Groningen werkt Hendrike Fonteine elke dag met jongeren die een (licht) verstandelijke beperking hebben, vaak in combinatie met gedragsproblematiek. Gedurende haar week is ze veel bezig met het voeren van gesprekken, het schrijven van behandelplannen en houdt ze overzicht over de behandeling.

Ben je benieuwd naar de vaardigheden die je als orthopedagoog hard nodig hebt binnen deze setting? In het filmpje vertelt Hendrike daar meer over én geeft ze tips over het opdoen van praktijkervaring tijdens je studie!
alumnus Nienke Dokter
Nienke Dokter werkt als orthopedagoog in de gehandicaptenzorg bij De Zijlen

Al vanaf mijn veertiende wist ik dat ik orthopedagoog wilde worden. Ooit wilde ik leerkracht worden op een basisschool, maar toen ik het VWO ging doen, ben ik me gaan oriënteren bij de opleidingen Psychologie en Orthopedagogiek en dat laatste sprak mij het meeste aan. Alle onderwerpen die ik leuk vond, kwamen aan bod tijdens de opleiding, zoals sociologische aspecten, filosofie en psychologie gericht op jonge kinderen.

De vakken die ik leuk vond, zaten ook in de Master, zoals sociologie, filosofie en psychologie...
Helaas ben ik toen niet aangenomen. Ik kreeg in die tijd wel een tijdelijke baan bij Bureau Jeugdzorg, waar ik werkte als indicatiesteller voor kinderen die een persoongebonden budget nodig hadden. Tijdens deze baan werd ik toch weer benaderd om te komen werken bij De Zijlen, maar dan in een andere functie. Vanuit deze functie ben ik gevraagd om ook als gedragsdeskundige (orthopedagoog) te gaan werken. Sinds 10 jaar vervul ik deze rol.Ik profiteer in mijn werk vooral van de opgedane academische vaardigheden en de overstijgende manier van kijken. Als ik meedenk over een cliënt, kijk ik niet alleen naar de cliënt, maar naar de hele context. Wat betreft onderzoeksvaardigheden, hier heb ik het meeste aan als ik betrokken ben bij wetenschappelijk onderzoek, of als ik meedenk over een afstudeeronderzoek van een stagiaire.


lees verder ...
docent Anke de Boer
Anke de Boer - Universitair docent Orthopedagogiek en bij de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs

Mijn naam is Anke de Boer, en ik ben werkzaam als universitair docent bij de afdeling Orthopedagogiek. Ik verzorg onderwijs binnen de opleiding Orthopedagogiek en ook binnen de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs. Bij de opleiding Orthopedagogiek kijken we naar de problemen in de ontwikkeling van kinderen en leerlingen en proberen we hen en hun ouders/verzorgers en begeleiders en leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen.

De opleiding heeft een sterke focus op de orthopedagoog in de praktijk...
In Groningen hebben we een aantal specifieke domeinen waar we goed in zijn. Zo hebben we een onderzoeks- en expertisecentrum voor kinderen en vreemdelingenrecht, en een expertisecentrum gericht op personen met ernstige meervoudige beperkingen (waaronder doofblindheid). Andere terreinen waar we veel kennis over hebben is de pleegzorg en de motivatie van leerlingen.Ik verzorg vooral begeleiding voor bachelor studenten bij het schrijven van hun bachelor werkstuk en begeleid studenten met hun masterthesis. Ik heb momenteel veel tijd om onderzoek te doen, waardoor ik wat minder onderwijs geeft.Mijn onderzoeksterrein is vooral inclusief/passend onderwijs. Dat past bij de opleiding Orthopedagogiek binnen het terrein ‘leer en onderwijsproblemen’. Passend onderwijs is momenteel een ontzettend veelbesproken onderwerp. Het is verweven in heel veel vakken die we aanbieden en het is een actueel thema en daarom ook relevant.Binnen het terrein van passend onderwijs richt ik mij in mijn onderzoek vooral op kinderen met een beperking op een reguliere school. Het gaat dan vooral om de sociale inclusie van die kinderen. Hoe functioneren zij sociaal gezien in de klas? Worden ze geaccepteerd in de reguliere klas? En wat maakt het dat ze hierin eventueel moeilijkheden ondervinden, en hoe kan dit verbeterd worden? Daar doe ik onderzoek naar. Ik ben veel bezig met projecten waarbij we hopen dat het de positie van kinderen verbetert. Dat noemen we interventieonderzoek.Studenten die hier komen, willen graag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen. Dat vinden ze leuk. Ik heb zelf ook Orthopedagogiek in Groningen gestuurd. Het is als studentenstad een fantastische stad. Heel erg dynamisch, overzichtelijk maar niet te klein. Er is altijd iets te doen.


lees verder ...

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/24 Rijksuniversiteit
Orthopedagogiek
€ 303 gemiddelde kamerhuur
8 eerstejaars
62% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
2/24 Rijksuniversiteit
philosophy, history and law
€ 303 gemiddelde kamerhuur
8 eerstejaars
62% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
3/24 Rijksuniversiteit
Pedagogische wetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
8 eerstejaars
62% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
4/24 Rijksuniversiteit
Youth 0-21 Society and Policy
€ 303 gemiddelde kamerhuur
8 eerstejaars
62% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
5/24 Rijksuniversiteit
Communication and Deafblindness
€ 303 gemiddelde kamerhuur
8 eerstejaars
62% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
6/24 Radboud Universiteit
Pedagogische ethiek
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
7/24 Radboud Universiteit
Diversities in Youth Care
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
8/24 Radboud Universiteit
Angst- en stemmingsstoornissen
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
9/24 Radboud Universiteit
Beperkingen en handicaps
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
10/24 Radboud Universiteit
Risicogedrag
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
11/24 Radboud Universiteit
Gifted Education
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
12/24 Radboud Universiteit
Pedagogische wetenschappen
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/24 Radboud Universiteit
Forensische pedagogiek
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
14/24 Radboud Universiteit
Pedagogical Sciences
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
15/24 Radboud Universiteit
Speciale leerbehoeften
€ 315 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
16/24 Utrecht
Clinical Child, Family and Education Studies
€ 336 gemiddelde kamerhuur
12 eerstejaars
66% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
17/24 Utrecht
Youth, Education and Society
€ 336 gemiddelde kamerhuur
12 eerstejaars
66% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
18/24 UvA
Preventieve jeugdhulp en opvoeding MSc
€ 424 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
19/24 UvA
Forensische orthopedagogiek
€ 424 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
20/24 UvA
Orthopedagogiek
€ 424 gemiddelde kamerhuur
66 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
21/24 UvA
Youth at Risk
gemiddelde kamerhuur
19 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
22/24 Amsterdam VU
Onderwijs en Innovatie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
23/24 Amsterdam VU
Orthopedagogiek
€ 424 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
24/24 Amsterdam VU
Pedagogische wetenschappen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.83.9
inhoud3.73.6
docenten3.73.6
studiefaciliteiten3.73.5
studielast3.43.1
studiebegeleiding3.43.2

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen is beoordeeld door 92 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.8 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2





Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Als orthopedagoog begeleid je vaak andere hulpverleners en voer je coördinerende taken uit. Je kan na de master Orthopedagogiek in verschillende sectoren en functies terechtkomen, zoals gedragswetenschapper bij de Raad voor de Kinderbescherming of hulpverleningsinstelling Molendrift, behandelcoördinator bij zorginstelling Kentalis of orthopedagoog bij RENN4, een instelling voor speciaal onderwijs. Ook in de master kom je hier tijdens je praktijkstage en/of thesisonderzoek al mee in aanraking.

Voorbereiding op de arbeidsmarkt

We bieden jou diverse mogelijkheden om je tijdens onze master voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Je kunt elk jaar actualiteitencolleges en excursies volgen ter oriëntatie op de arbeidsmarkt. Daarnaast kun je praktijkervaring opdoen via werkveldcoördinatie pedagogische wetenschappen waar activiteiten worden aangeboden die aansluiten op de vakken uit de opleiding.

Veel van deze activiteiten vinden plaats binnen het Universitair Ambulatorium, een onderzoeks- en expertisecentrum voor diagnostiek, behandeling, training en wetenschappelijk onderzoek in de Orthopedagogiek.

Tijdens de master kan je drie casussen uitvoeren om te voldoen aan de eisen voor de Basisaantekening Diagnostiek, welke je nodig hebt om toegang te krijgen tot de postmasteropleiding Orthopedagoog-Generalist. Voor meer informatie over beroepsregistraties na de opleiding zie de brochure beroepsregistraties en voor het beroepsprofiel Orthopedagoog op de website van het NVO (Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen).

Meer specifieke informatie vind je via de verschillende sectoren:




huidige arbeidsmarkt

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Tilburg UniversityLeraar VHO Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen educational+ 59 EC pre-master
RijksuniversiteitOnderwijswetenschappen+ aanv. eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • beleidsmedewerker/adviseur
    in jeugdzorg, onderwijs, gehandicaptenzorg of bij een gemeente
  • gedragswetenschapper/behandelcoördinator
    in een jeugdzorginstelling
  • orthopedagoog
  • praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeker
    in een praktijk- of onderzoeksinstelling
bron: StudieData

Contact

Studieadvies

Studieadviseurs master Orthopedagogiek

E: studieadvies.pedok@rug.nl
T: +31 (0)50 363 6301
W: Studieadvies
Vragen Stage

Na aanvang van de stage kun je met vragen terecht bij je stagebegeleider.

Vragen Masterthese
Orthoreka!

Orthoreka! is het online platform voor de diverse Orthopedagogiek Mastertheses.

Gmw Studiegidsen

Studiegids

Gmw Vraag En Antwoord

Vraag en antwoord

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite