Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Filosofie

Rijksuniversiteit Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Wil je na je studie Filosofie zelf voor de klas staan? Met deze educatieve master verdiep je je kennis van de filosofie; en leer je om die kennis over te brengen aan middelbare scholieren.

Tijdens de master Filosofie en Educatie combineer je een inhoudelijk programma Filosofie met een programma van de lerarenopleiding.

De opleiding duurt twee jaar. Het eerste jaar richt je je vooral op de filosofische vakken en de scriptie. Daarnaast volg je een basiscursus didactiek en je loopt een oriënterende stage op een middelbare school. Hierdoor maak je kennis met de onderwijspraktijk en je leert zodoende of het iets voor je is om in het middelbaar onderwijs te werken.

In het tweede jaar van de opleiding doe je vervolgcursussen vakdidactiek, onderwijskunde en je doet een onderwijskundig onderzoek. In de verdiepende stages op de middelbare school kom je voor de klas te staan met je eigen lessen filosofie.

Als je klaar bent met de opleiding heb je niet alleen je kennis van de wijsbegeerte verdiept. Je hebt bovendien een eerstegraads lesbevoegdheid voor Filosofie in het voortgezet onderwijs (havo en vwo) behaald. 


Deze opleiding heeft meerdere vormen :
open_in_newwebsite

printprint

locatieGroningen
diplomaMA Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Filosofie
typeeducational, 120 EC
start1 september
taalvooral Nederlands
opleidingsduur2 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code60238
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de Rijksuniversiteit?

Sinds het ontstaan van de Keuzegids Universiteiten en de "Beste Studies"-ranglijst van Elsevier wordt Wijsbegeerte in Groningen consequent als één van de beste in het land beoordeeld, regelmatig als dé beste. In 13 jaar tijd stonden we 11x op nummer 1 in de Elsevier-ranglijst, die gebaseerd is op de resultaten van een enquête onder studenten en hoogleraren. De twee overige keren stonden we op nummer 2. Een recente beoordeling gaf het onderzoek aan de faculteit het predicaat 'Excellent'.

Open dagen en meeloopdagen

Masterweek Groningen
Van 20 t/m 24 november organiseren de faculteiten op verschillende dagen een mastervoorlichting op locatie. Aanmelden kan vanaf eind oktober 2017.
Masterweek Groningen
Van 19 t/m 23 maart 2018 organiseren de faculteiten op verschillende dagen een mastervoorlichting op locatie. Aanmelden kan vanaf eind februari 2018.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
1e jaar In het eerste jaar volg je de verplichte cursus Publieksgericht Schrijven (5 EC). Verder kies je 5 specialisatievakken uit het aanbod van de master Filosofie (25 EC). Je schrijft tevens je scriptie (20 EC). Daarnaast doe je alvast twee onderdelen van de lerarenopleiding: de Basiscursus didactiek (5 EC) en de Masterstage 1 (5 EC).
periode
Basiscursus Master Lerarenopleiding en Masterstage 1 Leraar Filosofie
Publieksgericht schrijven
Scriptie
Keuzevakken Master Filosofie keuzevak
2e jaar In het tweede jaar doe je twee verdiepende stages op de middelbare school: Masterstage 2 (15 EC) en 3 (10 EC). De cursussen Vakdidactiek 1 en 2 (10 EC) leren je om kennis over te dragen en om lessen en toetsen te ontwerpen. In de onderdelen Onderwijskunde (5 EC) en Onderzoek lerarenopleiding (10 EC) leer je wetenschappelijk onderzoek te doen naar de effectiviteit van pedagogisch-didactisch handelen. Je volgt nog twee keuzevakken uit het aanbod van de master Filosofie (10 EC).
periode
Masterstage Leraar Filosofie 2 stage
Vakdidactiek 1
Masterstage Leraar Filosofie 3 stage
Onderwijskunde VO
Onderzoek Master Lerarenopleiding onderzoek
Vakdidactiek 2
Keuzevakken master Filosofie keuzevak

Onderwijs

taal van onderwijs60% nl
onderwijsopzet30% zelfstudie
20% theorie
50% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
Studieondersteuningsgroepjes, scriptiecursus/-groepen.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 september 2017
wettelijk tarief : € 2006
1 september 2018
collegegeld nog niet bekend

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
? eerstejaars gestart in 2012
?% daarvan is vrouw
28510 studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen
51% daarvan is vrouw
bron: HBO-raad/VSNU

studievereniging

STUFF
STUFF is de studievereniging van de Faculteit Wijsbegeerte. STUFF organiseert filosofische activiteiten, zoals lezingen en debatten en ook reizen naar buitenlandse universiteiten, maar ook veel gezellige bijeenkomsten zoals een maandelijkse borrel in het stamcafé, (thema-)feesten, wedstrijden, enz
Contact via: fil-stuff@rug.nl

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Ingrid de Boer
Verslaafd aan filosofie en niet stil kunnen zitten

Wat doe je als je verslaafd bent aan de filosofie, maar ook niet stil kan zitten? Mijn oplossing was om te kiezen voor de educatieve master. Deze master combineert de filosofische materie uit je studie met een actief en uitdagend werkveld.Hoe kan het dat we allemaal hetzelfde woord geven aan verschillende stoelen? Zijn wij verantwoordelijk voor mensen in ontwikkelingslanden? Hoe kan ik weten of anderen ook bewustzijn hebben? Een greep uit de vragen die behandeld worden bij filosofie op school.

...
Soms krijg je antwoorden die je verwacht, soms krijg je niet te horen wat je wilt en soms krijg je een antwoord waar je zelf nooit van had kunnen dromen. Kortom, elke les brengt weer iets nieuws: voor de leerling, maar zeker ook voor de docent.

De master duurt twee jaar. Het eerste jaar bestaat uit een basiscursus van tien punten voor het educatieve gedeelte, de rest van de punten haal je bij de reguliere filosofische master. Het tweede jaar is het precies omgekeerd: tien punten worden gehaald aan de Faculteit Wijsbegeerte en de rest wordt besteed aan het educatieve gedeelte. Als je beide onderdelen succesvol hebt afgesloten krijg je zowel een filosofische mastertitel als een eerstegraads lesbevoegdheid. Het educatieve gedeelte bestaat niet alleen uit lesgeven, maar ook uit het volgen van ondersteunende vakken zoals vakdidactiek, onderwijskunde en een onderzoek binnen het onderwijs.

Het geven van de lessen voelt soms alsof je in het diepe wordt gegooid. Er is niet een 'oefenklas' met 'echte pubers' waar je even op kan oefenen. Zoals iedereen die kan lezen een filosofische tekst kan 'lezen', zo kan ook iedereen die kan praten 'lesgeven'. Een heel ander verhaal is het om begrijpend te lezen of goed les te geven. Mijn ervaring is dat eigenlijk alle lessen die je geeft een oefening zijn en dat de (didactische) vakken die je ernaast volgt zorgen voor de reflectie. Niet alle lessen gaan daardoor even goed, maar iedere les geeft wel de mogelijkheid tot verbetering.  

Het is handig om je breed te oriënteren binnen de filosofie als je weet dat je voor de klas wilt staan. In tegenstelling tot het academische gebruik om te specialiseren, moet je als docent in het voortgezet onderwijs juist van alles iets weten. Natuurlijk heb je ondersteuning van een lesmethode (en internet), maar met soms iedere week een ander onderwerp kan een beetje achtergrondkennis tijd besparen. Saai is het zeker niet; voor de klas leer je weer heel anders naar je filosofische bagage te kijken en deze op een andere manier in te zetten.


lees verder ...
Tom Burgers
Een belangrijke bijdrage aan de algemene vorming van ieder mens

Filosofen vinden het vaak een vies woord: 'nut'. Maar ik heb doorgaans een sterke behoefte mij nuttig te voelen. En als ik middelbare scholieren begeleid bij hun oriëntatie in de wereld van de filosofie heb ik echt het gevoel nuttig bezig te zijn. De master Filosofie & Educatie is voor mij dan ook dé manier om met mijn filosofieachtergrond 'de maatschappij' in te gaan. Via filosofielessen op de middelbare school worden leerlingen namelijk geprikkeld een kritische houding te vormen.

...
Ik zou de filosofie bagatelliseren als ik niet zou stellen dat deze aangelegenheden een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de algemene vorming van ieder mens. En als docent ben je de mediator tussen de middelbare scholier en alles wat filosofie te bieden heeft.
Verbaasde blikken
Ik vond het dan ook mooi om tijdens mijn stage getuige te zijn van leerlingen die elkaar aan de hand van tekeningen uitleggen hoe Plato’s allegorie van de grot begrepen moet worden, van de nieuwsgierigheid naar aanleiding van de Japanse theeceremonie in de les, om de machtsstructuren in andere culturen zichtbaar te maken, en van de verbaasde blikken als reactie op een optische illusie die Lockes ideeën over de relativiteit van kleuren moest illustreren.
Plezier en voldoening
Ook voor jezelf is het lesgeven op de middelbare school heel leerzaam. Ten eerste vanwege de pedagogische en didactische vaardigheden die je je meester maakt. Zo heb ik beseft dat ik leerlingen beter kan bereiken door veel vragen aan ze te stellen in plaats van ze alleen maar met monologen te bestoken. Maar ten tweede leer je de filosofische ideeën zelf ook beter begrijpen. De creatieve en frisse inzichten van de leerlingen kunnen vaak zeer verhelderend zijn. Daarnaast moet je als docent de stof in beknopte en makkelijk te begrijpen taal verpakken, waardoor je gedwongen wordt snel tot de kern van de stof te komen. Regelmatig ging een les even niet zoals ik wilde en behandelde ik lang niet zoveel als ik van tevoren voor ogen had. Dit kan soms frustrerend zijn. Maar als het wel lukt de leerlingen te prikkelen en enthousiast te maken met een filosofisch idee, dan levert het lesgeven vooral plezier en voldoening op.
Tenslotte kun je gedurende deze tweejarige master geleidelijk afscheid nemen van de academische filosofie. De helft van de master bestaat namelijk uit het volgen van colleges filosofie en het schrijven van je masterscriptie. Aan het einde van de rit heb je dus een docentenbevoegheid, met alle vaardigheden en ervaringen die je daarvoor hebt opgedaan, én heb je je op academisch niveau nog flink kunnen verdiepen in je vakgebied.


lees verder ...

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.2
inhoud3.9
docenten4.2
studiefaciliteiten4.2
studielast4
studiebegeleiding3.3

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen is beoordeeld door 6 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.2 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Na deze master ben je uitermate geschikt als docent Filosofie. Ook kun je aan de slag als journalist, redactioneel medewerker of beleidsmedewerker bij bedrijven of de overheid. Daarnaast is het mogelijk om onderzoeker aan een universiteit te worden.
huidige arbeidsmarkt

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar slecht
kans op een vaste baan zeer goed
bron: Elsevier beste banen

Potentiële beroepen

  • docent taal, filosofie, theologie (1e graads)
  • hoogleraar talen, filosofie, theologie
  • universitair hoofddocent talen, filosofie, theologie
bron: CBS

Contact

Eva le Coultre

vakdidacticus

Harrie ten Have MA

studieadviseur

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite