Biomedical Engineering

Universiteit Twente

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Biomedical Engineering is een ingenieursopleiding waarin je nieuwe technologie ontwerpt en ontwikkelt voor de gezondheidszorg. Denk aan revalidatierobots, kunstorganen, medische scans en protheses.

open_in_newwebsite

locatieEnschede
diplomaMSc
typeregulier, 120 EC
start1 februari, 1 september
taalvolledig Engels
opleidingsduur2 jaar voltijd
accreditatiesnvao
croho-code66226
numerus fixusnee
honoursnee
Biomedische Technologie is een technische discipline die technologie, biologie en geneeskunde verbindt. Het accent ligt op onderzoek en productontwikkeling voor gezondheidszorg en klinische praktijk.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
Imaging & In Vitro Diagnostics



Hoe kun je een ziekte als Parkinson of Alzheimer in een vroegtijdig stadium opsporen? En zijn er effectievere, vriendelijkere, en minder schadelijke manieren te bedenken om borstkanker op te sporen? Tijdens de specialisatie Imaging & In Vitro Diagnostics leer je de processen in het menselijke lichaam te visualiseren en interpreteren om zo ziekten op te sporen of om iemands gezondheid te monitoren.
De nadruk ligt enerzijds op medische beeldvormingstechnieken (imaging), zoals radiologie, CT, echografie, MRI, en anderzijds op het analyseren van monsters (zoals bloed, urine, of weefsel) afkomstig uit het menselijk lichaam (in-vitro diagnostiek). Je kunt je richten op de verbetering van een bepaalde beeldvormingstechniek, of je kunt nieuwe strategieën bedenken zodat de impact op een patiënt minder wordt – bijvoorbeeld doordat je een operatie voorkomt of omdat er geen straling vrijkomt.
Het vakgebied van medische diagnostiek groeit sterk. Je kunt – via een PhD bijvoorbeeld – aan de slag als onderzoeker binnen een universiteit of een klinische organisatie, maar je kunt ook werken als ingenieur, consultant of project manager binnen een medtech bedrijf, om maar een paar opties te

Biorobotics



Robots spelen een steeds belangrijkere rol binnen de gezondheidszorg. Denk bijvoorbeeld aan een exoskelet dat een patiënt met een verlamming leert te lopen, een operatierobot die een chirurg ondersteunt in de operatiekamer, of een bionische beenprothese voor amputatiepatiënten.
Tijdens de specialisatie Biorobotics leer je robots en andere mechatronische systemen te ontwikkelen, verbeteren, en te besturen die in de gezondheidszorg kunnen worden ingezet ter ondersteuning van zowel patiënten als clinici. Je weet wat ervoor nodig is om een robot vanuit een mechatronisch perspectief te ontwerpen, maar je bent ook in staat om menselijke signalen en reacties te meten en te integreren in de besturing van een robot. Zo creëer jij de perfecte interactie tussen mens en robot!
Na je afstuderen kun je aan de slag als productontwikkelaar, R&D-ingenieur of projectmanager bij een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van medische hulpmiddelen, robotica of protheses, maar je kunt ook een academische carrière nastreven en bijvoorbeeld een Phd volgen en als onderzoeker werken binnen een universiteit of een (academisch) ziekenhuis of revalidatiecentrum.

Physiological Signals & Systems



Het menselijk lichaam bevat diverse regelsystemen – bijvoorbeeld het zenuwstelsel of het hormoonstelsel – die verstoord kunnen worden door ziekte of trauma. Denk aan het uitvallen van hersenfuncties na een beroerte, of bij mensen met epilepsie. De specialisatie Physiological Signals & Systems richt zich op het meten van fysiologische signalen die iets zeggen over hoe deze regelsystemen in het lichaam functioneren.
Je leert deze gezondheidsproblemen te voorspellen, diagnosticeren en monitoren, maar je richt je ook deels op behandeling en preventie. Denk aan het monitoren van de ademhaling en het zuurstofgehalte bij mensen met een slaapapneu via sensoren, het voorspellen van de kans op herstel bij een comapatiënt aan de hand van hersensignalen, of het gebruik van deep brain stimulation technieken om tremor bij mensen met de ziekte van Parkinson te behandelen.
Van het ontwikkelen van patiëntenbewakingsapparatuur tot het ondersteunen van chirurgen in de operatiekamer bij het implanteren van elektroden; je kunt uitzien naar interessante en diverse carrièremogelijkheden binnen medtech bedrijven, onderzoekscentra en universiteiten en (academische) ziekenhuizen, om enkele opties t

Bioengineering Technologies



Kun je een mini-hart kweken met een ‘organ-on-a-chip’, om zo medicijnontwikkeling te versnellen en dierproeven te vermijden? Welke rol kunnen nanodeeltjes spelen in de bestrijding van een kwaadaardige tumor? En kun je beschadigd kraakbeen bij mensen met artrose herstellen met een injecteerbare hydrogel?
In de specialisatie Bioengineering Technologies leer je levende weefsels en cellen te gebruiken om de functie van zieke organen of beschadigde weefsels, zoals het hart, de nieren, kraakbeen en/of bloedvaten, na te bootsen of herstellen. Zulke technologieën kun je bijvoorbeeld gebruiken om menselijke cellen, weefsels of organen direct te herstellen, maar je kunt ze ook indirect inzetten bij de ontwikkeling van medicijnen.
Na je afstuderen kun je aan de slag bij verschillende organisaties, van organ-on-a-chip ontwikkelaars tot farmaceutische en andere biotech bedrijven, en van klinische organisaties tot onderzoeksinstituten. Je zou kunnen werken op een R&D-afdeling en je focussen op de ontwikkeling van nieuwe technologieën, of een carrière starten als onderzoeker – bijvoorbeeld via een PhD – binnen een universiteit of academisch ziekenhuis, om enkele opties te noemen.

Medical Device Design



Hoe kun je een zo nauwkeurig mogelijk instrument ontwikkelen voor minimaal invasieve hartchirurgie? Of een glucosemonitor die medisch personeel kan waarschuwen? En wat is ervoor nodig om een enkelprothese te ontwerpen, of een kunstnier? Het type apparaat mag dan verschillen; in veel gevallen volg je een vergelijkbaar ontwerpproces. De essentie van de specialisatie Medical Device Design zit in het woord ‘design’. Van ideevorming tot ontwikkeling tot (klinische) tests en keuring; je leert medische apparaten te ontwerpen en daarin rekening te houden met aspecten zoals functionele en technische vereisten, menselijke factoren, ethiek en klinische goedkeuring.
De brede kennis die je in deze specialisatie opdoet op het gebied van medisch productontwerp alsook het vermogen om deskundigen met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen maakt jou een aanwinst voor veel (medtech-)bedrijven die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld de ontwikkeling van chirurgische hulpmiddelen, robotica of protheses. Je kunt aan de slag als productontwikkelaar, R&D engineer of projectmanager, maar ook als onderzoeker binnen een universiteit, een (academisch) ziekenhuis of revalidatiecentrum.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, colloquium, groepsopdracht, groepsdiscussie, individuele opdracht, stage, laboratoriumwerk, literatuurstudie, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, mondelinge presentatie, poster presentatie, practicum, project, zelf-evaluatie, zelfstudie, seminar, werkgroep

Toelating en kosten

startmomenten

1 februari 2023

aanmelding deadline : 1 december 2022
collegegeld nog niet bekend

1 september 2023

aanmelding deadline : 1 juli 2023
collegegeld nog niet bekend

toelatingseisen

basiskennis

motivatie

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
250kamerhuur in Enschedeonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1118totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

243 studenten volgen deze opleiding
53% daarvan is vrouw
8 eerstejaars gestart in 2019
38% daarvan is vrouw
9921 studenten aan de Universiteit Twente
35% daarvan is vrouw
bron: StudieData

Op kamers in Enschede

26210studenten studerend
9756studenten woonachtig   
€ 250gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
22 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/4 Universiteit Twente
Biomedical Engineering
€ 250 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
2/4 RUG
Biomedical Engineering
€ 303 gemiddelde kamerhuur
12 eerstejaars
66% vrouw
? uur contacttijd/week
3/4 TU Delft
Biomedical Engineering
€ 312 gemiddelde kamerhuur
74 eerstejaars
50% vrouw
? uur contacttijd/week
4/4 TU Eindhoven
Biomedical Engineering
€ 280 gemiddelde kamerhuur
83 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Feiten en / studie in cijfers

studentoordelen

bron: Nationale Studenten Enquete
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.04.1
inhoud3.93.9
docenten3.83.9
studiefaciliteiten4.03.8
studielast3.63.5
studiebegeleiding3.53.6
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 280.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Biomedical Engineering aan de Universiteit Twente is beoordeeld door 97 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.0 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
UULeraar VHO biologie full-time,part-time educational+ aanv. eisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in Biologie educational+ aanv. eisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in Natuurkunde educational+ aanv. eisen
UULeraar VHO natuurkunde full-time,part-time educationalgeen aanvullende eisen
UULeraar VHO scheikunde full-time,part-time educational+ 30 EC pre-master
Amsterdam UVALerarenopleiding Biologie educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Natuurkunde part-time educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Scheikunde educational+ 21 EC pre-master
TU EindhovenLeraar VHO Natuurkunde educational
TU DelftLeraar VHO Natuurkunde educational
TU EindhovenLeraar VHO Scheikunde educational
TU DelftLeraar VHO Scheikunde educational+ 27 EC pre-master
TU EindhovenLeraar VHO Wiskunde educational
TU DelftLeraar VHO Wiskunde educational+ 42 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

beleidsmedewerker volksgezondheid
hoogleraar biologie
hoogleraar cybernetica
universitair (hoofd)docent biologie
universitair (hoofd)docent cybernetica
wetenschappelijk onderzoeker biologie
wetenschappelijk onderzoeker cybernetica
bron: UWV