Communicatie- en Informatiewetenschappen
Tilburg University

Deze opleiding
locatieTilburg |
diplomaMSc |
typeregulier, 60 EC |
start1 februari, 1 september |
taalvolledig Engels zeer weinig Nederlands |
opleidingsduur12 maanden voltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code66826 |
numerus fixusnee |
honoursnee |
De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van communicatie worden vanuit diverse wetenschappelijke invalshoeken benaderd. Je krijgt bijvoorbeeld colleges van communicatiewetenschappers, taalkundigen, cognitieve en sociale wetenschappers, en marketingsdeskundigen.
Binnen de opleiding doe je gedegen onderzoeksvaardigheden op die je in staat stellen complexe vragen te analyseren en creatieve oplossingen te vinden voor de meest uiteenlopende uitdagingen op het gebied van communicatie en informatie.
Je hebt de mogelijkheid om je te specialiseren door te kiezen voor een van de drie tracks:
- Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
- Communicatie en Cognitie
- New Media Design
of de master Cognitive Science and Artificial Intelligence.
Waarom aan de Tilburg University?
Studieprogramma

tracks
track Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
.
Bestudeer hoe digitale media de communicatie tussen bedrijven en hun klanten en andere stakeholders beïnvloeden en verdiep je in de mogelijkheden die deze middelen bieden voor de interne communicatie.Binnen Bedrijfscommunicatie- en Informatiewetenschappen ligt de focus op communicatievraagstukken binnen het bedrijfsleven. Je verdiept je in de impact van online communicatietrends en snel veranderende mediatechnologieën op de interne en externe communicatie van bedrijven en organisaties. Daarnaast analyseer je het effect van de inzet van nieuwe communicatiemiddelen en leer je hoe je bevindingen om kunt zetten in adviezen voor het optimaal gebruiken ervan.
Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Multimodality & Communication; Social Media at Work; Social Media Marketing; Negotiation Strategies; Online Public Relations; Corporate Social Responsibility Communication
track New Media Design
Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken.
Binnen de mastertrack New Media Design staan het ontwerp, het gebruik en de effecten van nieuwe media centraal. De aandacht gaat daarbij zowel uit naar content als interactie tussen medium en gebruiker.
Nieuwe media kunnen een positieve impact hebben binnen allerlei domeinen van ons leven. Hoe impactvol nieuwe media zijn, hangt sterk af van de kwaliteit van het ontwerp in relatie tot de (beoogde) gebruikers.
Als student New Media Design ontwikkel je een kritische academische blik op ontwerpprocessen van nieuwe media. Verder leer je methoden om te onderzoeken welke factoren de impact van nieuwe media vergroten. Daarnaast leer je hoe je gebruikersbehoeften kunt vertalen naar doelmatige ontwerpen die aansluiten bij hoe mensen waarnemen, beslissen en zich gedragen.
Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Human Media Interaction Theory; Interactive Storytelling; User Experience Design; Rapid Prototyping; Usability and User Experience Evaluation; Creativity and Innovation; Mobile Media & Society
track
And how to tailor them to different target groups by studying how people interpret emotions, make choices and convince others.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% en 5% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
case studies, computer opdrachten, groepsdiscussie, groepsopdracht, hoorcollege, individuele opdracht, laboratoriumwerk, literatuurstudie, mondelinge presentatie, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, practicum, seminar, werkcollege, werkgroep, zelfstudiedoelstelling
Wordt een specialist op het gebied van communicatie binnen dit eenjarige programma.docenten
Bij Tilburg University, School of Humanities worden door taalkundigen, sociale wetenschappers of marketingdeskundigen colleges gegeven. Lijst van deze docenten en hun expertise is te vinden op: http://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/ticc/meet-our-staff/studeren in het buitenland
Een periode in het buitenland studeren als toevoeging op het curriculum is mogelijk, maar betekent dat de student de opleiding niet binnen het jaar kan afronden.Toelating en kosten
startmomenten
aanmelding deadline : 1 december 2020
collegegeld nog niet bekend
aanmelding deadline : 1 juni 2021
collegegeld nog niet bekend
https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/masteropleidingen/communicatie-en-informatiewetenschappen/aanmelden
Inschatting maandelijkse studiekosten
bedrag | kostenpost | ||
---|---|---|---|
€ | 253 | kamerhuur in Tilburgonder landelijk gemiddelde | |
€ | 22 | internet+tv | |
€ | 152 | boodschappen/kostgeld | |
€ | 32 | telefoon | |
€ | 117 | verzekeringen | |
€ | 172 | collegegeldop basis van € 2060 per jaar | |
€ | 80 | studieboeken en -spullen | |
€ | 29 | drinken/snoep/snacks | |
€ | 77 | uiterlijkkleding, kapper, schoenen | |
€ | 30 | contributies/abonnementen | |
€ | 132 | vrije tijdstappen, uit eten, vakantie | |
€ | 42 | vervoernaast de OV-kaart | |
€ | 45 | overig | |
€ | 1121 | totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181 |
Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?
Studenten en studentenleven
studentaantallen
450 | studenten volgen deze opleiding |
64% | daarvan is vrouw |
42 | eerstejaars gestart in 2019 |
40% | daarvan is vrouw |
14244 | studenten aan de Tilburg University |
49% | daarvan is vrouw |
Op kamers in Tilburg
29037 | studenten studerend |
13851 | studenten woonachtig |
€ 253 | gemiddelde kamerprijs |
kamer betaalbaarheid | |
17 m2 | gemiddelde kameroppervlak |
kamer beschikbaarheid |
Keuzehulp

Studievergelijker
Communicatie- en Informatiewetenschappen
€ 253 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
5% Nederlandstalig 100% Engelstalig |
Communicatie en Cognitie
€ 253 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
5% Nederlandstalig 100% Engelstalig |
New Media Design
€ 253 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
€ 253 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
5% Nederlandstalig 100% Engelstalig |
Computercommunicatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
1 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
80% Nederlandstalig 20% Engelstalig |
Communicatie en educatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
1 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
80% Nederlandstalig 20% Engelstalig |
Digital Humanities
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
1 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Communicatiekunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
1 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
80% Nederlandstalig 20% Engelstalig |
Informatiekunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
1 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Communicatie- en informatiewetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
1 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
80% Nederlandstalig 20% Engelstalig |
Communicatie en Beïnvloeding
star Elsevier |
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie- en Informatiewetenschappen (brede master)
star Elsevier |
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig 100% Engelstalig |
International Business Communication
star Elsevier |
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Journalistiek
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
2 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Schrijven en Vertalen
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
2 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Multimodal Communication
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
2 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Taal en Communicatie in Organisaties
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
2 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Na de studie

aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
Universiteit Leiden | Leraar VHO in Nederlands educational | + aanv. eisen |
Tilburg University | Leraar VHO in Nederlandse Taal en Cultuur (educatieve post-master) educational | + 66 EC pre-master |
Tilburg University | Leraar VHO Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen dual educational | + aanv. eisen |
UU | Leraar VHO Nederlands full-time,part-time educational | + aanv. eisen |
Amsterdam UVA | Lerarenopleiding Maatschappijleer part-time educational | + aanv. eisen |
Amsterdam UVA | Lerarenopleiding Nederlands educational | + aanv. eisen |
Tilburg University | Research Master in Linguistics and Communication Sciences research | + cijfergemiddelde + motivatiebrief |
Potentiële beroepen
Contact
