Theologie & Religiewetenschappen

Rijksuniversiteit Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Hoe kunnen we de invloed van religie op lokale en mondiale ontwikkelingen interpreteren? Wat is de relatie tussen religie en andere culturele domeinen zoals de wetenschap, filosofie en politiek?

open_in_newwebsite

locatieGroningen
diplomaMA
typeonderzoek, 120 EC
start1 september
taalvolledig Engels
opleidingsduur2 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code60827
numerus fixusnee
honoursheeft honours track

In dit Research Masterprogramma bestudeer je hoe religie is ingebed in hedendaagse en historische culturele contexten. Je onderzoekt wat de impact is van lokale en mondiale sociaal-economische en politieke ontwikkelingen op religie en hoe religie bijdraagt aan zulke ontwikkelingen. Gedurende dit programma zal een staflid wiens het onderzoek het beste bij jou past, fungeren als jouw supervisor.

Je krijgt een overzicht van de centrale debatten binnen de bestudering van religie en je ontwikkelt belangrijke onderzoeksvaardigheden door het volgen van drie verplichte hoofdvakken. Wij bieden vier specialisatieroutes aan waarbinnen jij jouw individuele onderzoeksprofiel en -vaardigheden kunt ontwikkelen. Jouw individuele, op maat gemaakte route binnen het programma bestaat uit een combinatie van facultatieve vakken uit de eenjarige Masterspecialisaties, onderzoeksstages, individueel onderwijs in de vorm van tutorials en het schrijven van een scriptie en onderzoeksvoorstel. De Research Masterscriptie is de uiteindelijke specialisatie en vormt de basis voor een PhD-scriptievoorstel of onderzoekssubsidieaanvraag.

Waarom aan de RUG?

  • Beste Research Masterprogramma in Theologie en Religiewetenschappen van Nederland.
  • Onderwezen door vooraanstaande experts met een grote internationale reputatie.
  • Kleine groepen met intensieve begeleiding.
  • Studenten kunnen hun eigen onderzoeksinteressen volgen.
  • Focus op de dynamische relaties tussen religie, cultuur en samenleving.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwTwee hoofdmodules (20 EC); Onderzoekscolleges, tutorials en -stage in alle vakgebieden van Theologie en Religiewetenschappen (40 EC); Scriptie/ Onderzoeksvoorstel (25/5 EC); en zes keuzevakken (30 EC) uit onze Masterprogramma's Religion, Conflict and Globalization; Religion and Cultural Heritage; Religion and Pluralism, Ancient & Modern; Religion, Health and Wellbeing.
1e jaar In het eerste jaar bestaat het programma uit twee verplichte hoofdmodules (20 EC), een verplicht vak over algemene academische vaardigheden (5 ECTS), drie specialisatiemodules (15 EC), een vak met discipline specifieke onderzoeksvaardigheden (5 ECTS) een onderzoeksstage (5 EC), een tutorial (5 ECTS) en een keuzevak (extra specialisatiemodule, tutorial of onderzoeksstage) (5 EC).
periode
1234
Theories of Religion
10 EC
Specialisatie module keuzevak
15 EC
Discipline specifieke onderzoeksvaardigheden keuzevak
5 EC
Theories of Religion
10 EC
Keuzevak keuzevak onderzoek
5 EC
Algemene Academische Vaardigheden
5 EC
Tutorial keuzevak
5 EC
Research Traineeship onderzoek
5 EC
2e jaar In het eerste semester van het tweede jaar volg je bij voorkeur in het buitenland extra vakken en tutorials en doe je daar onderzoeksstages (30 ECTS). Je kunt dit ook in Nederland doen. Het programma wordt afgerond met een masterscriptie (25 EC) en een onderzoeksvoorstel (5 EC).
periode
1234
Keuzevak keuzevak onderzoek
5 EC
Tutorial
5 EC
Research Traineeships onderzoek
15 EC
Specialisatie Module keuzevak
5 EC
Onderzoeksvoorstel onderzoek
5 EC
Scriptie onderzoek
25 EC

specialisaties

specialisatie Religion, Conflict and Globalization

What is the role of religion in modern society? How does globalisation affect local religious traditions? When does religion appear to inspire both violence and peace?

Looking around the world today, it is clear that religion plays a role in many of the major conflicts going on at various levels. Furthermore religion plays an important role in people's lives worldwide, and has become one of the major ways people connect with each other across the globe. However, the persistence and prominence of the role of religion in contemporary societies is still not sufficiently understood in academic research and in the work of policy-makers, NGO's and journalists.

This degree programme addresses the pivotal place of religion in the dynamics of globalization that shape present-day societies. The programme is interdisciplinary, examining political, social, psychological and cultural dimensions. You will learn to:

  • investigate the consequences of globalization for religious practices and individual, ethnic and national identities

- examine how secular frames and identities are implicated in conflicts involving religion
  • understand the relationship between religion, conflict and peace-building
  • analyse national and international conflicts, and learn how they are interwoven with religious interests and opinions

specialisatie Religion and Cultural Heritage

Are you fascinated by history and culture? Want to help shape today's cultural landscape? Find out what defines “heritage”? Learn how museums plan exhibitions or how heritage policies are created?

Memory produces identity. That is why heritage is crucial for our sense of continuity in rapidly changing societies.Governments, national and international organizations need to make sense of the past as they make policies for and invest in heritage. The aim of this master's degree is to give you the theoretical and practical education necessary to take an active role in this exciting and growing field.

Why study heritage at a faculty of Theology and Religious Studies? Because most of the heritage around us stems, one way or another, from religious practices and ideas. If you want to understand heritage in all its facets, you want to study with experts who know the full story behind material and intangible heritages both locally and abroad.

The track Religion and Cultural Heritage in the Master's Programme in Theology and Religious Studies combines broad cultural competence with a high-level academic research training and the practical skills relevant for today's job market. Through concrete projects and internships, you can gain hands-on experience in the field.

specialisatie Religion and Pluralism, Ancient & Modern

How did the Romans view religious-political differences? How did ancient Jewish, Christian, and Muslim authorities use authoritative texts?

Tension between group solidarity and productive relations with ' others' has been part of human history for as long as evidence exists. In Europe it has played out most enduringly in relations among the monotheistic religions: Judaism, Christianity, and Islam. Today, in the face of mass migration from Muslim regions, questions of political identity and belonging remain bound up with religious affiliation. This one-year degree programme focuses on relations between Jews, Christians and Muslims in the antique world and how these relations have formed our modern society. We will explore concepts as religious pluralism, politics, and their many interfaces globally in particular.

In this track you will:

  • examine the literary sources of Judaism, Christianity, and Islam in a historically informed way in order to bring critical perspectives to modern interpretations;
  • identify continuing issues in Jewish, Christian, and Islamic self-definition, toleration of difference, and exclusionary or conversionist tendencies;
  • map a range of ancient possibilities for coexistence or conviviality and their opposites under changing conditions.

specialisatie Religion, Health and Wellbeing

What role does religion and spirituality play in our experience of health and wellbeing? How does the biomedical focus of current healthcare practice affect us?

This interdisciplinary degree programme will examine what it means to be ill or healthy in diverse, individualized and highly technological societies, from psychological, cultural, ethical, and political perspectives. Not only do religious, cultural, political, physical, and technological diversity influence how we try to recover or maintain our health, they also influence what we think 'health' is in the first place.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet70% zelfstudie
15% theorie
15% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
literatuurstudie, mondelinge presentatie, onderzoek, traineeship, onderzoeksvoorstel, werkcollege, hoorcollege, groepsopdracht, portfolio, zelf-evaluatie, individuele opdracht, practicum, zelfstudie
doelstelling
studielast
1 ECTS staat voor 28 uur. Een jaar bedraagt 60 ECTS aan studiepunten. Je hebt gemiddeld 8 contacturen per week, de rest is zelfstudie.
studeren in het buitenland
Wij hebben diverse uitwisselingscontracten met universiteiten binnen en buiten Europa, zodat studenten een deel van hun programma aan een buitenlandse universiteit kunnen volgen. Een andere optie is een stage of een deel van het onderzoekswerk in het buitenland doen. Voor een overzicht van onze uitwisselingspartners, zie https://www.rug.nl/ggw/education/exchange-programme/partner-universities
exchange programs
  • Aarhus Universitet Erasmus uitwisselingsprogramma - Denemarken
    Uitwisselingsverband
  • Universität Bremen Erasmus uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Uitwisselingsverband
  • Ruhr Universität Bremen Erasmus uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Uitwisselingsverband
  • Universität Erfurt Erasmus uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Uitwisselingsverband
  • Philipps-Universität Marburg Erasmus uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Uitwisselingsverband
  • Göttingen Erasmus uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Uitwisselingsverband
  • Universität Münster Erasmus uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Uitwisselingsverband
  • University of Oslo Erasmus uitwisselingsprogramma - Noorwegen
    Uitwisselingsverband
  • ITU - Istanbul Erasmus uitwisselingsprogramma - Turkije
    Uitwisselingsverband
  • Princeton Theological Seminary PhD Uitwisselingsprogramma - USA
    Uitwisselingsverband PhD
studiebegeleiding
Als masterstudent wordt een grote mate van zelfstandigheid van je verwacht. Indien nodig kun je gebruikmaken van verschillende vormen van studiebegeleiding en studieondersteuning. Zo kun je een beroep doen op een mentor of op de studieadviseur. Tijdens het schrijven van je scriptie krijg je persoonlijke supervisie van een van de docenten.
Studenten die hun bacheloropleiding aan een andere faculteit of universiteit hebben gevolgd en de internationale studenten krijgen direct na binnenkomst een mentor toegewezen die hen wegwijs kan maken in de faculteit. Bij de studieadviseur kun je terecht als je twijfelt over je eigen kunnen of als je om wat voor reden dan ook studievertraging dreigt op te lopen of hebt opgelopen. Tijdens het schrijven van je scriptie word je intensief begeleid. Zo volg je binnen je masterprogramma een scriptieseminar, waarin alle aandacht uitgaat naar de vraag hoe je het schrijven van een masterscriptie moet aanpakken en waar de voortgang van het proces zoveel mogelijk wordt bewaakt. Daarnaast krijg je structurele begeleiding van de docent die inhoudelijk deskundig is op het terrein van je scriptie.

honours-/excellence program Master's Honours Programme: "Leadership: making the difference'

Honoursprogramma van de universiteit (15 EC).

Voor studenten die naast het reguliere masterprogramma een University College hebben bezocht, een Bachelor Honours diploma hebben of actief waren in een (studenten)organisatie.

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2022

aanmelding deadline : 1 mei 2022
collegegeld nog niet bekend

Studenten met een Nederlands bachelor diploma sturen na aanmelding in Studielink alle benodigde documentatie naar onderwijs.ggw@rug.nl.

Nederlandse studenten met een buitenlands bachelordiploma, sturen na aanmelding in Studielink hun documentatie in via het Online Application System (OAS).




toelatingseisen

toelatingsgesprek
Na een voorselectie op basis van (o.a.) de sollicitatiebrief, de cijferlijst en de overige informatie, wordt een gesprek met de kandidaat gevoerd.

cijfergemiddelde
Het gemiddelde cijfer van de vakken uit het tweede en derde jaar van het bachelorprogramma moet minimaal een 7.5 zijn. De kwaliteit van de bachelor- (of master)scriptie weegt zwaar.

cijferlijst
Gecertificeerde overzichten van behaalde vakken met uitleg over de vakken. De bacheloropleiding moet in een dusdanig tijdsbestek en met goede resultaten zijn afgerond, dat verwacht kan worden dat de Research Master in twee jaar kan worden afgerond.

taaltoets
Voldoende kennis van de Engelse taal: een TOEFL-score van minimaal 600 paper/250 computer/100 internet of 7.0 IELTS (International English Language Testing System; 6.5 per onderdeel). Studenten met Engels als moedertaal en Nederlandse kandidaten met een VWO-diploma zijn vrijgesteld van deze eis.

vooropleiding
WO-Bachelor Theologie of Religiestudies of aanverwante Bachelor in Geesteswetenschappen, Filosofie of Sociale Wetenschappen. (bv. Antropologie, Psychologie, Sociologie). Afhankelijk van de gevolgde opleiding en vakken wordt een leeslijst verstrekt ter bestudering. De concepten en theoretische discussies in deze literatuur worden als kennis voorondersteld bij de vakken.

reference letter
Twee referentiebrieven van professoren die goed bekend zijn met jouw werk als student; deze brieven kunnen apart van elkaar aan ons gestuurd worden.

motivatiebrief
Een begeleidende brief aan de toelatingscommissie met toelichting van je interesse voor dit programma, alsmede je motivatie en verwachtingen (max 1 A4) met bijgevoegd:

  • Voorbeeld van academisch paper, bij voorkeur Bachelor- (of Master-) scriptie
  • Voorstel voor een studieplan

resumee

studie kosten
bron: Rijksuniversiteit Groningen
bedrag kostenpost
€ 12000levensonderhoudper jaar
€ 740studiematerialenper jaar
€ 400visa/permitper jaar
inbegrepen in collegegeld
examination
registration fee

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

13 studenten volgen deze opleiding
54% daarvan is vrouw
2 eerstejaars gestart in 2017
100% daarvan is vrouw
29331 studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen
51% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

Gerardus van der Leeuw
Gerardus van der Leeuw is de faculteitsgemeenschap van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Het doel van Gerardus van der Leeuw is tweeledig; enerzijds biedt zij verbreding op de studies Theologie en Religiewetenschap, anderzijds faciliteert zij ontspannende activiteiten voor haar studenten. Activiteiten die Gerardus van der Leeuw zoal organiseert zijn borrels, lezingen en reizen.

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Sophia Löwe - Germany
Een opleiding die veel verdergaat dan alleen colleges

Ik heb voor het Research Master (ReMa)-programma Theologie & Religiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen gekozen omdat ik al twee vakken aan deze faculteit had gevolgd als onderdeel van een minor voor mijn bachelor Psychologie aan de RUG. Dat vond ik een fantastische ervaring omdat mijn docenten en medestudenten zo kritisch en enthousiast betrokken waren bij hun onderwerpen en de mensen om hen heen.

...
Wat religiewetenschappen verder voor mij uniek maakt, is dat de interdisciplinaire aanpak niet kunstmatig hoeft te worden gecreëerd, maar vanzelf ontstaat door een gemeenschappelijke interesse in het onderwerp, in plaats van in de methode.Een van de redenen waarom ik de specialisatie Religie, Conflict en Globalisering volg, is omdat ik geïnteresseerd ben in de manier waarop internationale of grensoverschrijdende krachten van invloed zijn op religie en zich vermengen met politieke en culturele praktijken en discussies. Bovendien bleek, toen ik aan de opleiding begon, dat deze specialisatie zich als enige mastertrack aan de RUG richt op minderheidsgroepen, migratie, gender en etniciteit.Wat dit programma zo speciaal maakt, is de steun die je krijgt bij het ontdekken van je eigen onderzoeksinteresses en je manier van studeren. Je wordt aangemoedigd om onafhankelijk te werken en je tot op een hoog niveau bezig te houden met een onderwerp, met als resultaat dat een promotieplek niet langer een eng idee is, maar een haalbare volgende stap. Ik waardeer dit programma omdat het veel verdergaat dan alleen colleges; het is heel breed en biedt een algemeen begrip van de Europese geschiedenis, cultuur en maatschappij van de afgelopen vierhonderd jaar, inclusief de geschiedenis van kennis, gedachten en geloven, en de gelaagde dynamiek tussen wetenschap en religie die nog steeds van invloed is op de lokale en internationale politiek en praktijk en op dagelijkse situaties. Ik heb geleerd om kritisch na te denken en te discussiëren over onderwerpen en om een perspectief te kiezen zonder te bepalen welke antwoorden waar zijn en welke niet.De grootste uitdaging is de autonomie die je als student hebt. Hoewel het programma een duidelijke, vaste structuur heeft, wordt als ReMa-student van je verwacht dat je je eigen vakken plant, je eigen mentor en ondersteuning regelt en je eigen stages organiseert. Het is heel belangrijk om de juiste balans te vinden! Als onderdeel van mijn stage mocht ik dit collegejaar twee presentaties geven tijdens de jaarlijkse conferentie van de European Association for the Study of Religions in Estland. Bovendien heb ik geholpen bij de organisatie van een symposium in Berlijn en ben ik naar Rome geweest voor een masterclass van Birgit Meyer aan het Koninklijk Nederlands Instituut.
Mijn masterscriptie gaat over non-lineair schrijven en ecokritisch monisme in zwarte, feministische lyriek. Ik ben geïnteresseerd in lineariteit als wit, patriarchaal middel van kenniscreatie dat wordt gezien als tegengesteld aan niet-lineaire vormen van expressie, zoals mythevorming. In mijn scriptie kijk ik naar de manieren waarop dit dualisme tussen mythe en kennis door zwarte, feministische lyriek wordt overbrugd door middel van een vorm van “monistische worlding” die radicale liefde als de enige energiebron beschouwt. Ik ben geïnteresseerd in deze radicale liefde als een vorm van ecokritiek die verenigt in plaats van verdeelt.


lees verder ...
Nikki Haze - The Netherlands
Naar de wereld kijken zonder Eurocentrische lens

Na het behalen van mijn Bachelor Geschiedenis schreef ik me in voor het Research Masterprogramma van Theologie en Religiewetenschappen. Ik koos voor een specialisatie in Religie, Conflict en Globalisering omdat ik de rol van religie in de hedendaagse wereld wilde bestuderen.

In dit programma probeer je niet het bestaan van religies te ‘bewijzen’, maar focus je op religies als fenomenen die het leven van mensen, hun identiteiten en gedrag beïnvloeden. Je wordt aangemoedigd de wereld te observeren vanuit een niet-Eurocentrisch perspectief...
Mijn medestudenten hebben uiteenlopende achtergronden. Dat maakt de discussies in de klas heel interessant. Ik denk dat dit Masterprogramma niet alleen helpt om je kennis uit te breiden, maar dat je er ook persoonlijk door verandert.Mijn scriptie richt zich op de rol van religie in internationale ontwikkelingsprogramma’s. Omdat West-Europa de internationale politiek domineert, is de ontwikkelingsagenda heel seculier en worden lokale religieuze en culturele systemen vaak niet serieus genomen. In mijn scriptie kijk ik naar religieuze NGO’s en onderzoek ik of ze in dit opzicht iets nieuws brengen. Na mijn afstuderen wil ik een PhD gaan doen om meer over dit onderwerp te leren. In de toekomst hoop ik als academicus te gaan werken of mijn eigen NGO op te richten, een NGO die probeert om de belangen en doelen van lokale gemeenschappen te dienen en niet die van politici of grote bedrijven.


lees verder ...
Peter Meister-Broekema
afgestudeerd in 2008 werkzaam als fondsenwerver / onderzoeker bij Hanze Hogeschool
Denken in andere waarden dan alleen economische waarde

Omdat ik een brede belangstelling heb voor cultuur en mensen heb ik geschiedenis, filosofie en religiewetenschappen gestudeerd. Misschien ben ik wel juist door mijn atheïstische opvoeding altijd gefascineerd geweest in wat mensen aantrekt in religie.Na mijn afstuderen ben ik vrij snel als consultant aan de slag gegaan en in die functie heb ik bedrijven geholpen met innovatie en het verkrijgen van subsidies. Het bedrijf waar ik voor werkte had vooral economen en bedrijfskundigen in dienst en wilde graag iemand met een ander perspectief...
Vervolgens was ik als subsidieverwerver werkzaam voor de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap en de faculteit Letteren van de RUG. In 2015 ben ik met hele gezin verhuisd naar Londen om daar aan de slag te gaan bij de London School of Economics als fondsenwerver.Ik wilde na jaren van projectmanagement en subsidies ook graag weer meer met de ‘inhoud’ oftewel onderzoek bezig, maar dan wel met een onderwerp dat duidelijke maatschappelijke impact kan genereren. Daarom werk ik nu als onderzoeker en subsidieverwerver aan de Hanzehogeschool en doe ik onderzoek naar social enterprises en maatschappelijke impact bij het kenniscentrum NoorderRuimte. Daarnaast leid ik ook een groot Europees project dat onderzoek verricht naar de impact van Sociaalwetenschappelijk en Geesteswetenschappelijk onderzoek.Ik denk dat de kracht van Geesteswetenschappelijke studies vooral ligt in het reflectieve karakter, het denken in andere waarden dan alleen economische waarde en het in context kunnen plaatsen van ontwikkelingen. In mijn huidige functie verricht ik onderzoek en dat heb ik natuurlijk tijdens de researchmaster ook ontwikkeld.


lees verder ...
Astrid Stoker
afgestudeerd in 2017 werkzaam als Informatiebeheerder bij Gemeente Nijmegen
Privacy en veiligheid worden steeds belangrijker in een wereld waarin toegankelijkheid centraal staat

Direct na mijn afstuderen werd ik aangenomen bij een landelijk traineeprogramma voor informatiemanagement. Binnen dat traineeship heb ik meerdere korte projecten gedaan bij diverse overheidsinstanties. Iemand uit mijn persoonlijke netwerk attendeerde mij op de vacature van informatiebeheerder bij de gemeente Nijmegen en halverwege mijn traineeship kon ik daar al aan de slag.Als informatiebeheerder heb ik een hele actieve functie, waar ik veel energie van krijg. Elke dag is anders en vliegt voorbij...
Daarnaast denk ik mee en adviseer ik over archiefopbouw, wat niet alleen cultuur-historisch, maar ook juridisch van groot belang is. Ook speelt projectmanagement een belangrijke rol: van aanbesteding tot implementatie van applicaties of nieuwe manieren van werken.Mijn opleiding is vooral qua verworven vaardigheden nuttig geweest voor mijn functie, zoals netwerken, veel presenteren, kritisch en analytisch nadenken en vraagstukken vanuit verschillende perspectieven benaderen. Ik heb tijdens de Research Master de specialisatietrack Religion, Conflict and Globalization gevolgd. Een interessante link tussen deze opleiding en informatiemanagement heeft betrekking tot globalisering en dan specifiek digitalisering. Privacy en veiligheid worden steeds belangrijker in een wereld waarin toegankelijkheid centraal staat. Er moet dus heel zorgvuldig met informatie worden omgegaan. Aan de ene kant kan digitalisering een handig middel zijn; relevante informatie is snel beschikbaar, het biedt de mogelijkheid tot veilig en efficiënt samenwerken. Aan de andere kant manifesteert geradicaliseerd gedachtegoed zich ook digitaal op internet, informatie kan in verkeerde handen vallen, er vinden datalekken plaats en er worden cyberaanvallen gepleegd.Mijn nevenactiviteiten tijdens mijn studie zijn enorm belangrijk geweest voor mijn huidige functie. Zo ben ik lid geweest van de opleidingscommissie en de faculteitsraad (nuttig, omdat ik nu ook veel te maken heb met advisering en beleid). Ook heb ik als masterambassadeur ervaring gekregen met voorlichten en als lid van de duurzaamheidscommissie ervaring opgedaan met evenementen organiseren en promoten.


lees verder ...
Prof. dr. Christoph Jedan
Het meest veeleisende en lonende Masterprogramma dat we aanbieden

De Research Master Theologie en Religiewetenschappen is in veel opzichten het meest veeleisende en lonende Masterprogramma dat we aanbieden. Je specialiseert je in een specifiek onderzoeksgebied en krijgt daarnaast een intensieve 'algemene' academische training...
Joram Tarusarira. Het is een van de twee vakken waarin je 'algemene' training krijgt.Mijn eigen onderzoeksinteresses liggen in het historische en filosofische deel van het curriculum. Ik ben geïnteresseerd in de rol van religie in ethisch en politiek denken en, in bredere zin, in de ideeëngeschiedenis. Zo heb ik me beziggehouden met het veranderende gezicht van de deugdenethiek, van de oude Griekse en Romeinse filosofie tot aan het gebruik vandaag de dag in politieke verkiezingsprogramma’s.Momenteel ben ik geïntrigeerd door de veranderende omgang met troost in de westerse cultuur. Terwijl filosofen en theologen in het verleden troostbrieven schreven en verhandelingen over hoe je de rouwenden kunt troosten, staat die cultuur met een heel argumenterende benadering van dood en sterven onder druk. Wat kan deze ontwikkeling ons vertellen over de rol van religie, over veranderende ideeën over het zelf, de rede, emotie en menselijke vervulling? Lang verhaal kort: troost is een te weinig bestudeerde maar fascinerende en hoogst significante culturele 'marker' voor de ontwikkeling van de westerse cultuur.Ben jij ook geïnteresseerd in dit soort vragen? Kom eens langs voor een praatje!


lees verder ...

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/3 RUG
Theologie & Religiewetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
2/3 Amsterdam UVA
Religious Studies
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
3/3 Amsterdam VU
research
€ 424 gemiddelde kamerhuur
10 eerstejaars
30% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Feiten en / studie in cijfers

studentoordelen

bron: Nationale Studenten Enquete
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.44.3
inhoud4.14.1
docenten4.34.2
studiefaciliteiten4.03.7
studielast3.53.7
studiebegeleiding4.03.4
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 280.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Theologie & Religiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen is beoordeeld door 10 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.4 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Een Research Master diploma in Theologie en Religiewetenschappen is een perfecte basis voor:
  • toelating tot PhD-programma's van nationale en internationale instituten en universiteiten;
  • functies buiten de academische wereld waarvoor academische onderzoeksvaardigheden nodig zijn;
  • functies als ambtenaar, adviseur of beleidsmaker bij de landelijke of lokale overheid op het gebied van religie, bijvoorbeeld gerelateerd aan integratie, erfgoed management of buitenlands beleid;
  • onderwijsfuncties

Benieuwd naar waar onze alumni terecht zijn gekomen? Bekijk dan ons alumni-overzicht.



aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
UULeraar VHO godsdienst/levensbeschouwing full-time,part-time educationalgeen aanvullende eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Godsdienst en levensbeschouwing educationalgeen aanvullende eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Godsdienst en levensbeschouwing part-time educationalgeen aanvullende eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

ambtenaar of beleidsadviseur bij de landelijke of lokale overheid
docent in het voortgezet onderwijs
functies in de uitgeversbranche
onafhankelijk onderzoeker
phd-positie
bron: StudieData

Contact

student Hanna

Our master's student ambassadors are happy to tell you more about the programme

Drs. Thea de Boer

studieadviseur

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite