Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen
Rijksuniversiteit Groningen

Deze opleiding
locatieGroningen |
diplomaMSc |
typeregulier, 120 EC |
start1 februari, 1 september |
taalvolledig Engels volledig Nederlands |
opleidingsduur2 jaar voltijd, deeltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code60708 |
numerus fixusnee |
honoursnee |
Deze master bereidt je voor op een loopbaan in de communicatie over natuurwetenschappen of het onderwijs in de bètavakken.
Binnen de master zijn maar liefst zes verschillende tracks beschikbaar: één in communicatie en vijf in educatie (Biologie, Informatica, Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde). Alle tracks hebben enkele vakken als gezamenlijke basis (bijvoorbeeld Vaardigheden of Ontwerpen), maar verder zijn de verplichte vakken per track verschillend.
De kennis die je hebt verworven in je bèta-georiënteerde bacheloropleiding is voor een breed publiek relevant. Met de masteropleiding Educatie en Communicatie in de wiskunde en natuurwetenschappen verdiep en verbreed je je bètakennis én leer je hoe je die kennis kunt overbrengen.
In de vakken die je in de opleiding volgt, maak je kennis met allerlei aspecten van wetenschapscommunicatie en -educatie. Daarbij kun je denken aan het ontwerpen van educatief materiaal, de rol van allerlei soorten media binnen wetenschapscommunicatie en onderzoek op het gebied van bètacommunicatie en -educatie.
Kenmerkend voor de masteropleiding zijn interactieve colleges en praktische, realistische opdrachten. Tijdens gastcolleges kom je in contact met professionals uit je toekomstige werkveld.
Waarom aan de RUG?
- Biedt maar liefst 5 tracks in bèta-educatie (lerarenopleiding: Biologie, Informatica, Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde)) en 1 track bèta-communicatie
- Lerarenopleiding is mogelijk in voltijd of deeltijd
- De opleiding is praktijkgericht
- Onze faculteit kent twee Nobelprijswinnaars: de Nobelprijs voor Scheikunde voor Ben Feringa in 2016 en de Nobelprijs voor Natuurkunde voor Frits Zernike
Studieprogramma

tracks
track Bèta-educatie
De specialisatie educatie bestaat deels uit vakken van de lerarenopleiding. Om je goed voor te bereiden op een baan in het onderwijs doe je in het eerste jaar de Basiscursus voor de lerarenopleiding.
Onderdeel van deze cursus is een stage op school. Het afsluitende jaar van de educatierichting is het Werkenleren traject. Je geeft les aan een aantal klassen in het voortgezet onderwijs. Je bent zelf verantwoordelijk voor de lessen in deze klassen, maar je hebt begeleiding op school en vanuit de opleiding. Je doet zodoende veel praktijkervaring op. Op maandag en vrijdag zijn er opleidingsactiviteiten zoals vakdidactiek, pedagogiek en intervisiebijeenkomsten.
Voor meer informatie specifiek over de stages en het Werkenleren traject kun je ook terecht op de website van de Lerarenopleiding: http://www.rug.nl/education/lerarenopleiding/
Voor het complete curriculum, zie: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/60708-5502
track Bèta-communicatie
In de communicatie tracks leer je om op te treden als intermediair tussen wetenschap en technologie enerzijds, en het niet-gespecialiseerde publiek anderzijds.
Tijdens de opleiding verdiep je je in de positie van natuurwetenschappen in de maatschappij, in de historische achtergronden en de huidige stand van het natuurwetenschappelijk onderzoek. Je krijgt te maken met risicocommunicatie en publieke debatten in het vak Wetenschap communicatie en maatschappij.
Tijdens de vakken Wetenschapsvoorlichting en -journalistiek en Wetenschap in beeld orienteer je je op de voornaamste routes waarlangs wetenschappelijke kennis de samenleving bereikt. Denk daarbij aan de geschreven pers, musea, internet, radio en tv.
In de Externe Opdracht Wetenschapscommunicatie werk je gedurende een aantal weken voor een externe opdrachtgever. Je bent hierbij erg vrij in je keuze bij wie je de opdracht doet en wat je precies gaat doen. Veel studenten gaan werken voor een populairwetenschappelijk tijdschrift, voor een museum of website of voor een radio- of televisieprogramma.
De communicatie-tracks zijn gedeeltelijk tweetalig: de cursussen worden in het Engels gegeven, maar bij sommige cursussen kun je kiezen om de opdrachten in het Nederlands of in het Engels in te leveren.
Om de verschillende tracks inhoudelijk te vergelijken, zie: https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/60708-5501
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% en 100% nl |
---|---|
onderwijsopzet | 20% zelfstudie 20% theorie 60% praktijk |
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
Toelating en kosten
startmomenten
aanmelding deadline : 15 oktober 2023
collegegeld nog niet bekend
aanmelding deadline : 1 mei 2023
wettelijk tarief : € 1703 (€852 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 9100
niet-EU/EER studenten : € 20700
aanmelding deadline : 1 mei 2024
collegegeld nog niet bekend
Wil je een snelle beslissing over je toelatingsverzoek? Wacht niet tot 1 mei, maar maak gebruik van de vroegere deadlines van deze masteropleiding (start op 1 september). Als de Rijksuniversiteit Groningen je complete aanvraag voor onderstaande data aanlevert, krijg je een maand later te horen wat de beslissing is.
1 december– 15 januari
1 februari – maart
15 maart – 15 april
1 mei - 15 juni
toelatingseisen
vooropleiding
Universitair bachelordiploma in wiskunde, informatica, kunstmatige intelligentie, natuurkunde, sterrenkunde, scheikunde, biologie, farmacie, technische opleidingen, of gerelateerde disciplines.
De masteropleiding Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen is toegankelijk voor iedereen die een bachelordiploma van een bèta-opleiding heeft behaald aan een universiteit in Nederland. Omdat er een grote diversiteit is aan zulke opleidingen zal de toelatingscommissie altijd beslissen over toelating.
In sommige gevallen kan het zijn dat je voor de educatierichting nog extra vakken moet doen om te beschikken over voldoende (brede) kennis. Daarom is altijd een toelatingsverzoek nodig voor de educatierichting; de toelatingscommissie beslist over welke aanvullende vakken vereist zijn.
Informatie over mogelijke toelating na HBO vind je op: https://www.rug.nl/fse/msc-admission
basiskennis
Voor het volgen van de lerarenopleidingsvariant (Track Educatie) kunnen aanvullende eisen worden gesteld, te bepalen door de toelatingscommissie.
De stad
studievereniging
Masters Association of Science and Engineering
MASE, short for Masters Association of Science and Engineering, is the newly founded study association for students of the small FSE Masters in Nanoscience, Behavioral and Cognitive Neuroscience, Mechanical Engineering and Science Education and Communication.MASE aims to organize social, cultural, career orienting, networking, and internationalization activities. Study association MASE is housed in the Linnaeusborg, in room 0067.
aan het woord: studenten en docenten



Delân Çağlar,
Als je bij leerlingen het kwartje ziet vallen, voelt dat heel goed
Delân begon als student biologie. Hij kwam er tijdens een wiskundevak achter dat hij het dateen erg leuk vak vond, maar vooral dat hij het leuk vond om zijn vrienden daarmee te helpen. Hij heeft toen besloten om de educatieve minor te gaan doen, en was na zijn bachelor tweedegraads biologie docent. Al heel lang had hij als ‘back-up plan’ in zijn hoofd om wiskundedocent te worden...
lees verder ...


Cees Draaijer
Mooi als mijn leerlingen leren dat ze dingen kunnen, al denken ze van niet
“Ik dacht er tijdens mijn bachelor al aan om voor de klas te gaan staan. De tweejarige master Educatie leek mij dan ook de meest logische stap.
Maar omdat het onderzoek dat ik deed voor mijn afstuderen zó leuk was, heb ik toch eerst de master technische natuurkunde afgemaakt. Na een tijdje in de ict te hebben gewerkt realiseerde ik me dat ik meer met mensen wilde werken.Wat ik mooi vind aan het onderwijs is dat je écht contact hebt met je leerlingen. Iedere leerling is een eigen persoon, die aan het ontdekken is wat hij of zij belangrijk vindt...
Leraar zijn is een heel menselijk beroep en je doet veel op gevoel. Maar daarbij is het heel nuttig om theoretische kennis te hebben om je aanpak te onderbouwen. Dankzij deze master heb ik de middelen om in goede termen te beschrijven wat ik zie en ervaar.Ik ben ontzettend toegewijd aan mijn leerlingen, en daar gaat soms wel tijd in zitten, maar omdat ik heel vrij ben in mijn planning bepaal ik zelf wanneer ik het druk heb. Natuurlijk ben ik gebonden aan lesuren en schoolvakanties, maar daarbinnen bepaal ik zelf hoe ik mijn lessen vorm geef en hoe ik mijn tijd indeel. Die vrijheid en het gevoel dat mijn werk er toe doet, maken mijn werk heel bevredigend.”Cees Draaijer, docent natuurkunde op het Stadslyceum in Groningen
lees verder ...


Vera Snippe
De lerarenopleiding past veel beter bij me
Ik loop op het moment stage op het Simon Vestdijk college waar ik Scheikunde en NASK aan VWO 2 en 4 geef. Het onderwijs trok mij altijd al: ik gaf al vaak bijles en examentraining, dus de lerarenopleiding was een logische stap. Maar omdat ik eerst wat breder wilde kijken, heb ik na mijn bachelor eerst de master Biologie gedaan. Ik kwam er eigenlijk al snel achter dat op het lab werken niet helemaal mijn ding is, dus ben ik daarna begonnen aan de Lerarenopleiding. En dat past veel beter bij me.
...
lees verder ...


Anike Knapper
Onderwijs is mooi omdat het de ogen van leerlingen opent
Ik ben Anike Knapper en ik zit in het tweede jaar van de master Communicatie en Educatie in de Bètawetenschappen. Als ik afstudeer, heb ik een eerstegraads bevoegdheid als docent biologie.
Biologiedocent leek me al heel lang leuk om te worden, omdat ik jonge mensen kan vertellen over hun eigen ontwikkeling, over hoe hun lichaam werkt, hoe we ons lichaam en alles om ons heen continu beïnvloeden en hoe we afhankelijk zijn van onze omgeving. Het onderwijs in het algemeen vind ik mooi, omdat alle verschillende vakken de ogen openen van leerlingen...
lees verder ...
Hugo Bronkhorst
Het mooiste is wanneer leerlingen de stof begrijpen en meer plezier krijgen
studenten
Alumni about the programme


Mattijs Hooghwinkel
Het is een misconceptie dat je alleen wordt opgeleid tot docent, je leert bijvoorbeeld om moeilijke dingen makkelijk uit te leggen en dat komt van pas in heel veel takken van het bedrijfsleven.'
Mattijs kreeg als kind een proefjesdoos met kleine scheikunde-experimentjes. Hij was al jong gefascineerd door de scheikunde en wilde biochemicus worden. Hij is uiteindelijk biologie gaan studeren, en wist lang niet wat hij écht wilde gaan doen na zijn bachelor. Hij had nooit aan de Master Science Education and Communication gedacht, tot hij student-assistent werd en merkte dat hij het heel erg leuk vond om dingen uit te leggen. Hij hakte pas op het laatste moment de knoop door om zich in te schrijven voor die master.Mattijs vindt bezig zijn met zijn kennis het leukst...
lees verder ...
Keuzehulp

Studievergelijker
Science Education and Communication
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
5 eerstejaars |
60% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Leraar VHO informatica
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
5 eerstejaars |
60% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Na de studie

Met de Communicatie-track word je voorbereid voor een carrière in het vakgebied van de wetenschapscommunicatie. Je hebt hier veel beroepsmogelijkheden.
Alumni hebben bijvoorbeeld carrières als woordvoerder of consultants bij wetenschappelijke organisaties, werken als voorlichter bij organisaties als NWO en Astron, redacteur of journalist bij het Technisch Weekblad Zo Zit Dat! en Hoe?Zo! Radio, bij het Museon en het Natuurmuseum Nijmegen, als freelance wetenschapscommunicator of zijn het wetenschappelijk onderzoek ingegaan. Door je brede opleiding ben je ook interessant voor beleidsfuncties of werk in de kennistransfer.
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Potentiële beroepen
Contact


For students who are interested in a Campus Tour or who have other general questions