1/12 Universiteit Leiden
Educatieve master Religie en Levensbeschouwing
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
2/12 Universiteit Leiden
Educatieve master Religie en Levensbeschouwing
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
3/12 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
De vakken die je bij de Lerarenopleiding volgt kenmerken zich door de verbinding tussen praktijk (30 EC stage) en theorie. Ook werk je intensief samen met studenten van andere vakken. Daardoor kijk je over de grenzen van je eigen vak heen.
Tenslotte leer je je functioneren als docent te baseren op onderzoeksresultaten – en het functioneren van je leerlingen en jezelf kritisch tegen het licht te houden.
4/12 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Filosofie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
Sinds het ontstaan van de Keuzegids Universiteiten en de "Beste Studies"-ranglijst van Elsevier wordt Wijsbegeerte in Groningen consequent als één van de beste in het land beoordeeld, regelmatig als dé beste. In 13 jaar tijd stonden we 11x op nummer 1 in de Elsevier-ranglijst, die gebaseerd is op de resultaten van een enquête onder studenten en hoogleraren. De twee overige keren stonden we op nummer 2. Een recente beoordeling gaf het onderzoek aan de faculteit het predicaat 'Excellent'.
5/12 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Aardrijkskunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
De master Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track aardrijkskunde in Groningen onderscheidt zich door de keuzevrijheid: je kunt zelf voor de 60 EC aan vakspecifieke onderdelen kiezen uit zeven masterprogramma's.
6/12 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Maatschappijwetenschappen
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
Door tweejarige (stage)begeleiding word je optimaal voorbereid op een didactische beroepspraktijk van niveau. Het onderwijs is kleinschalig, interactief en dynamisch, met veel persoonlijke begeleiding door een team van betrokken opleiders. Daarnaast word je door de ruime aandacht voor de wisselwerking tussen vakinhoud en vakdidactiek uitstekend toegerust op het ontwikkelen van innovatief lesmateriaal.
7/12 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Filosofie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
8/12 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Kunstgeschiedenis & Culturele en Kunstzinnige Vorming
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
9/12 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Geschiedenis
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
  • De opleiding combineert vakinhoud met vakdidactiek.
  • Je loopt twee jaar stage en krijgt dus veel tijd om je het onderwijs eigen te maken.
  • Je volgt kleinschalig onderwijs met veel ruimte voor persoonlijke ontplooiing.
  • Je hebt een uitstekend beroepsperspectief.
10/12 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Aardrijkskunde
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
Deze master bied je de unieke mogelijkheid om je vakinhoudelijke ontwikkeling te koppelen aan je ontwikkeling als docent. Door het tweejarige stagetraject word je voorbereid op een didactische beroepspraktijk. Daarnaast is het onderwijs kleinschalig met veel persoonlijke begeleiding. Er is aandacht voor de wisselwerking tussen vakinhoud en vakdidactiek. Tot slot is er ruimte om geografische cursussen te volgen, zodat je naast aardrijkskundedocent, ook een breed opgeleide geograaf wordt.
11/12 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Levensbeschouwing
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
12/12 Amsterdam VU
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
4 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
- Vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden worden zoveel mogelijk geïntegreerd aangeboden.
- Vakinhoud wordt afgestemd op vooropleiding en eisen gesteld aan leraarschap.
- Samenwerkingsverband met gerenommeerde middelbare scholen.
- Veel aandacht voor onderwijsonderzoek, ICT-vaardigheden en diversiteit in de klas.
- Direct toelaatbaar na je bachelor.
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Studenten aan het woord

Amarinske Verkerk
Rijksuniversiteit Groningen
Bovenbouwleerlingen Vwo
Rijksuniversiteit Groningen
Ingrid de Boer
Rijksuniversiteit Groningen
Wat doe je als je verslaafd bent aan de filosofie, maar ook niet stil kan zitten? Mijn oplossing was om te kiezen voor de educatieve master...
Soms krijg je antwoorden die je verwacht, soms krijg je niet te horen wat je wilt en soms krijg je een antwoord waar je zelf nooit van had kunnen dromen. Kortom, elke les brengt weer iets nieuws: voor de leerling, maar zeker ook voor de docent. De master duurt twee jaar. Het eerste jaar bestaat uit een basiscursus van tien punten voor het educatieve gedeelte, de rest van de punten haal je bij de reguliere filosofische master. Het tweede jaar is het precies omgekeerd: tien punten worden gehaald aan de Faculteit Wijsbegeerte en de rest wordt besteed aan het educatieve gedeelte. Als je beide onderdelen succesvol hebt afgesloten krijg je zowel een filosofische mastertitel als een eerstegraads lesbevoegdheid. Het educatieve gedeelte bestaat niet alleen uit lesgeven, maar ook uit het volgen van ondersteunende vakken zoals vakdidactiek, onderwijskunde en een onderzoek binnen het onderwijs. Het geven van de lessen voelt soms alsof je in het diepe wordt gegooid. Er is niet een 'oefenklas' met 'echte pubers' waar je even op kan oefenen. Zoals iedereen die kan lezen een filosofische tekst kan 'lezen', zo kan ook iedereen die kan praten 'lesgeven'. Een heel ander verhaal is het om begrijpend te lezen of goed les te geven. Mijn ervaring is dat eigenlijk alle lessen die je geeft een oefening zijn en dat de (didactische) vakken die je ernaast volgt zorgen voor de reflectie. Niet alle lessen gaan daardoor even goed, maar iedere les geeft wel de mogelijkheid tot verbetering. Het is handig om je breed te oriënteren binnen de filosofie als je weet dat je voor de klas wilt staan. In tegenstelling tot het academische gebruik om te specialiseren, moet je als docent in het voortgezet onderwijs juist van alles iets weten. Natuurlijk heb je ondersteuning van een lesmethode (en internet), maar met soms iedere week een ander onderwerp kan een beetje achtergrondkennis tijd besparen. Saai is het zeker niet; voor de klas leer je weer heel anders naar je filosofische bagage te kijken en deze op een andere manier in te zetten.


lees verder ...
Jesse Havinga
Rijksuniversiteit Groningen
...
Misschien zelfs meer, want het vertalen van filosofische inzichten naar de context van een klaslokaal vereist veel denkwerk. Lolle Nauta schreef ooit dat het niet zozeer het denken is wat de filosoof onderscheidt van andere beroepsgroepen, maar het feit dat hij of zij schrijft. Het gaat om het vertalen van gedachten naar woorden op papier. Als docent zet je nog een extra vertaalstap: Van academische inzichten naar de leefwereld van een puber.Niks leukers dan wanneer het lukt om deze vertaalstap goed te maken, en je in de fronsende gezichten van de leerlingen die mix van oprechte interesse en een tegen verontwaardiging aanliggende vorm van verbazing ziet die zo kenmerkend is voor de eerste kennismaking met filosofische ideeën. Bovendien is filosofie op de middelbare school zo belangrijk en interessant omdat het in zekere zin het tegenovergestelde doet van alle andere vakken. Waar ze bij biologie en wiskunde antwoorden krijgen, probeer je ze bij filosofie juist te leren om vragen te stellen, om niet alles klakkeloos aan te nemen. Om ook een beetje irritant te zijn, dus: de zogenaamde ‘luis in de pels’. TheaterLeren filosofie te vertalen naar de context van een middelbare school is één ding, leren lesgeven is nog weer iets heel anders. Tijdens de opleiding is er daarom ook veel aandacht voor pedagogische vaardigheden en krijg je zelfs theaterles, zodat je ontspannen voor de klas kunt staan. Het is heel wat anders dan een presentatie kunnen geven. Al tijdens mijn eerste stage kwam ik er bijvoorbeeld achter dat het veel slimmer is om mijn leerlingen met vragen te bestoken dan om alles zelf te gaan uitleggen.OnvoorspelbaarJe moet ook leren omgaan met de onvoorspelbaarheid van het onderwijs. Meerdere keren kwam ik ‘s ochtends binnen en deed de beamer het niet, was ik vergeten m’n printjes op te halen of waren de leerlingen chagrijnig omdat ze net twee tussenuren hadden zitten wachten, en dat is soms frustrerend, maar dit improvisatie-aspect heeft ook z’n charme.Dus als je het leuk vindt om op een praktische wijze met filosofie bezig te zijn, om na te denken over het vertalen van filosofische ideeën en als je enigszins kunt genieten van de vrolijke chaos van het onderwijs, dan kan ik deze master ten zeerste aanraden!


lees verder ...
Eva de Langen
Rijksuniversiteit Groningen
Waarom moeten kinderen eigenlijk naar school? Om rijtjes te stampen? Om toetsen te maken? Om hun diploma te halen? Nee, de laatste jaren wordt het idee dat het in het onderwijs juist om Bildung gaat steeds populairder. Oftewel: kinderen moeten zich ontwikkelen tot zelfstandige burgers. Dit doen ze door het creëren van vermogens tot moreel oordelen en kritisch denken. En bij welk schoolvak leren ze dit bij uitstek? Inderdaad, bij filosofie!

Ons onderwijs heeft filosofie hard nodig. Filosofie is een vak waarbij leerlingen uitgedaagd worden hun vooronderstelingen te onderzoeken...
Een vak waarbij het meer gaat om het denkproces dan om de uitkomst daarvan en waarbij leerlingen leren de juiste vragen te stellen in plaats van de goede antwoorden te geven. Een vak waarbij ze een beargumenteerd standpunt leren innemen in plaats van hun mening te roepen.En als docent draag je bij aan de ontwikkeling van puber tot puberende filosoof. Door kortsluiting te creëren in het brein van de leerlingen: Heb ik eigenlijk een vrije wil? Is iemand die een slechte daad begaat, een slecht mens? Ben ik mezelf nog als ik al mijn herinneringen kwijtraak? Met als doel dat je uiteindelijk een klas vol zelfstandig denkende pubers hebt, die hun ouders aan de keukentafel tot waanzin drijven door alle kritische noten en irritante vragen!Het spannende aan het doceren van dit mooie vak is dat het toepasbaar is op tal van actuele maatschappelijke kwesties: privacy, de klimaatverandering, het vrouwenquotum, de prestatiemaatschappij, technologische ontwikkelingen, en ga zo maar door. Het op die manier toegankelijk en actueel maken van de (oude) filosofie is een prachtige uitdaging, en als je hierin als docent in slaagt dan zet je de leerlingen echt aan het denken. En dat is prachtig om te zien!


lees verder ...