1/2 UU
Science Education and Communication
€ 336 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
2/2 UU
Leraar VHO informatica
€ 336 gemiddelde kamerhuur
5 eerstejaars
60% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
Om een goede leraar te kunnen worden is praktijkervaring essentieel. Daarom bestaat ongeveer de helft van de opleiding uit praktijkstage. Maar je beheerst het leraarsvak eerder en beter als je beschikt over actuele theoretische kennis. Daarom vindt de andere helft van je opleiding plaats op de universiteit. Hier leer je alles over algemene en schoolvakdidactiek. Deze theoretische component is aan Universiteit Utrecht zeer sterk.
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Studenten aan het woord

Rijksuniversiteit Groningen
Anike Knapper
Rijksuniversiteit Groningen
Ik ben Anike Knapper en ik zit in het tweede jaar van de master Communicatie en Educatie in de Bètawetenschappen. Als ik afstudeer, heb ik een eerstegraads bevoegdheid als docent biologie.

Biologiedocent leek me al heel lang leuk om te worden, omdat ik jonge mensen kan vertellen over hun eigen ontwikkeling, over hoe hun lichaam werkt, hoe we ons lichaam en alles om ons heen continu beïnvloeden en hoe we afhankelijk zijn van onze omgeving. Het onderwijs in het algemeen vind ik mooi, omdat alle verschillende vakken de ogen openen van leerlingen...
Ik kan de leerlingen heel veel leren, en hen begeleiden, maar tegelijkertijd leer ik door de ogen van een leerling te kijken.Bij de lerarenopleiding leer je onder andere over vakdidactiek: hoe pak je bepaalde leermoeilijkheden bij jouw vak goed aan? Je krijgt een beeld van wat het hele onderwijs is en leert hier ook kritisch naar te kijken. Er is veel begeleiding in jouw persoonlijke ontwikkeling tot docent doordat je een eigen vakcoach hebt op je stageschool. Samen met andere stagiaires deel je wekelijks lief en leed, bespreek je elkaars leerprocessen en help je elkaar volgende stappen te maken.Al met al is het een persoonlijk leerproces in een vol programma, zodat je bij je afstuderen zelfverzekerd kunt starten als docent!


lees verder ...
Vera Snippe
Rijksuniversiteit Groningen
Ik loop op het moment stage op het Simon Vestdijk college waar ik Scheikunde en NASK aan VWO 2 en 4 geef. Het onderwijs trok mij altijd al: ik gaf al vaak bijles en examentraining, dus de lerarenopleiding was een logische stap. Maar omdat ik eerst wat breder wilde kijken, heb ik na mijn bachelor eerst de master Biologie gedaan. Ik kwam er eigenlijk al snel achter dat op het lab werken niet helemaal mijn ding is, dus ben ik daarna begonnen aan de Lerarenopleiding. En dat past veel beter bij me.

...
Je speelt best een grote rol in het leven van een leerling, en je kunt een behoorlijke impact hebben. Dat maakt het spannend, maar het motiveert me ook.Pubers zijn een ontzettend leuke doelgroep: ze denken soms dat ze al heel veel weten, maar ze zijn ook nog heel veel aan het ontdekken over zichzelf en over de wereld. En daardoor kun je, als je een goede docent bent, heel veel interesses en enthousiasme bij ze aanwakkeren. En dat is uiteindelijk wel waar ik energie uit haal: iets positiefs bij mijn leerlingen naar boven halen. Het is ontzettend fijn om te horen van mijn leerlingen dat ze iets begrijpen, vooral bij zo’n vak als Scheikunde.


lees verder ...
Cees Draaijer
Rijksuniversiteit Groningen
“Ik dacht er tijdens mijn bachelor al aan om voor de klas te gaan staan. De tweejarige master Educatie leek mij dan ook de meest logische stap.

Maar omdat het onderzoek dat ik deed voor mijn afstuderen zó leuk was, heb ik toch eerst de master technische natuurkunde afgemaakt. Na een tijdje in de ict te hebben gewerkt realiseerde ik me dat ik meer met mensen wilde werken.Wat ik mooi vind aan het onderwijs is dat je écht contact hebt met je leerlingen. Iedere leerling is een eigen persoon, die aan het ontdekken is wat hij of zij belangrijk vindt...
Dat je ze iets mee kan geven waar ze later iets aan hebben. Natuurkunde is best een ingewikkeld vak, maar het mooiste is wanneer mijn leerlingen leren dat ze dingen kunnen, ook al denken ze eerst van niet. Leraar zijn is een heel menselijk beroep en je doet veel op gevoel. Maar daarbij is het heel nuttig om theoretische kennis te hebben om je aanpak te onderbouwen. Dankzij deze master heb ik de middelen om in goede termen te beschrijven wat ik zie en ervaar.Ik ben ontzettend toegewijd aan mijn leerlingen, en daar gaat soms wel tijd in zitten, maar omdat ik heel vrij ben in mijn planning bepaal ik zelf wanneer ik het druk heb. Natuurlijk ben ik gebonden aan lesuren en schoolvakanties, maar daarbinnen bepaal ik zelf hoe ik mijn lessen vorm geef en hoe ik mijn tijd indeel. Die vrijheid en het gevoel dat mijn werk er toe doet, maken mijn werk heel bevredigend.”Cees Draaijer, docent natuurkunde op het Stadslyceum in Groningen


lees verder ...