1/7 Universiteit Leiden
? eerstejaars
NAN% vrouw
100% Nederlandstalig
  • De Groningse opleiding GLTC onderscheidt zich door het onderwijs in het Grieks en Latijn aan te bieden op een geïntegreerde wijze met de cultuurhistorische vakken Oude Geschiedenis, Archeologie en Antieke Wijsbegeerte.
  • Relatief kleinschalige opleiding, dus veel onderling contact tussen studenten en docenten.
  • Vrijheid voor een deel eigen invulling van de studie.
3/7 RUG
€ 303 gemiddelde kamerhuur
6 eerstejaars
66% vrouw
100% Nederlandstalig
  • Vrijheid voor een deel eigen invulling van de studie.
  • Drie docenten genomineerd / verkozen tot Docent van het Jaar van de faculteit en zelfs de gehele universiteit.
4/7 Radboud Universiteit
Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
star Keuzegids topopleiding 2018
Elsevier
Keuzegids topopleiding 2019
Keuzegids beste opleiding 2019  1e
€ 315 gemiddelde kamerhuur
16 eerstejaars
62% vrouw
100% Nederlandstalig
  • De opleiding behoort al jaren tot de top (Bron: Elsevier 2020). Ook de docenten worden erg goed beoordeeld.
  • Je zit dicht op het vuur: de Nijmeegse bodem barst van de resten uit de Romeinse tijd.
  • Uniek is het grote aandeel aan cultuurvakken binnen de opleiding.
  • Je gaat op excursie naar tentoonstellingen en kunt met de studievereniging een meerdaagse studiereis maken.
  • Griekse en Latijnse Taal en Cultuur is een kleinschalige opleiding waar iedereen elkaar kent.
5/7 Amsterdam UVA
11 eerstejaars
54% vrouw
100% Nederlandstalig
  • Amsterdam biedt uitstekende faciliteiten op het gebied van de Oudheid, zoals een grote vakbibliotheek en het Allard Piersonmuseum.
  • De opleiding heeft een internationale oriëntatie, zodat je goed voorbereid bent op een uitwisseling in het buitenland.
  • Deze opleiding wordt gezamenlijk aangeboden door de UvA en VU. Beide universiteiten bundelen hun expertise op het terrein van Oudheid en Archeologie in het Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology: ACASA.
6/7 Amsterdam UVA
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
  • Deze opleiding wordt aangeboden door de twee Amsterdamse universiteiten. UvA en VU bundelen hun expertise op het terrein van Oudheid en Archeologie in het Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology: ACASA.
7/7 Amsterdam VU
Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
star Keuzegids topopleiding 2016
Keuzegids topopleiding 2017
Keuzegids topopleiding 2018
5 eerstejaars
?% vrouw
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Studenten aan het woord

Farida Batenburg
Universiteit Leiden
De opleiding blinkt uit in sfeer. Als we in een werkgroep zitten is het gewoon heel leuk en gezellig hoe we met een tekst omgaan. Het is een kleine, knusse opleiding. Natuurlijk gelden er regels, maar door de kleinschaligheid is er misschien ook wat meer flexibiliteit. En iedereen kent elkaar, dus dat geeft een heel vertrouwd gevoel. Je docenten weten wie je bent, en als je ze mailt met een vraag dan helpen ze je snel.
Puck Hendriks
Vrije Universiteit Amsterdam

Toen ik op de middelbare school Grieks en Latijn kreeg, was ik meteen verkocht. De opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur is een combinatie van met precisie naar de taal kijken en naar de achtergronden van een tekst. Door de vele interessante colleges is mijn plezier in het bestuderen van deze oude talen nog groter geworden. Dit enthousiasme wil ik graag overbrengen en daarom wil ik docente worden.
Thom Hoveling
Vrije Universiteit Amsterdam

Op de middelbare school was ik al erg geïnteresseerd in Grieks en Latijn; daarom heb ik ervoor gekozen om GLTC te gaan studeren. Tijdens de studie ga je veel dieper in op de twee talen en culturen, en ook komen meer verschillende auteurs en onderwerpen aan bod. Door de relatief kleine groep studenten leer je elkaar en de docenten goed kennen. Daarom is deze studie echt iets voor mij!
daan
Radboud Universiteit