Deze opleiding
locatieAmsterdam |
diplomama M Taalwetenschappen |
typeregulier |
start1 september |
taalvolledig Nederlands |
opleidingsduur2 jaar yy373 |
accreditatiesNVAO |
croho-code60816 |
numerus fixusnee |
honoursnee |
Min of meer gelijk met de maatschappelijke ontwikkelingen is het vak Nederlands als tweede taal (NT2) ontstaan. Om het onderwijs in NT2 te verbeteren, is veel kennis nodig. Academisch geschoolden op dit gebied kunnen een belangrijke bijdrage hieraan leveren, bijvoorbeeld door de begeleiding en training van docenten NT2, door de instellingen die NT2-onderwijs verzorgen te adviseren, NT2-leermiddelen te ontwikkelen en onderzoek naar de onderwijspraktijk te doen.
Nederlands als tweede taal is een duaal programma: een academische voorbereiding op een specifiek beroep. Duale masters hebben een intensieve praktijkperiode (stage) van een half jaar. De stage is een belangrijk afsluitend onderdeel van je programma.
Nederlands als tweede taal is een programma van de geaccrediteerde masteropleiding Taalwetenschappen.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
Deze master is gebaseerd op het theoretisch onderzoek naar tweedetaalverwerving, meertaligheid en geletterdheidsontwikkeling. Daarbij is er veel aandacht voor de mogelijkheden om de taalverwervingsprocessen te versnellen door middel van onderwijs en leermiddelen. Hierbij bestrijk je het gehele onderwijsveld: van peuteropvang tot en met volwasseneneducatie. Ook staan we stil bij de gevolgen van meertaligheid en laaggeletterdheid voor individu en maatschappij.
doelstelling
Door de toenemende internationalisering, de continue instroom van migranten en steeds meertaliger wordende samenleving is er veel vraag naar expertise op het gebied van Nederlands als tweede taal, meertaligheid, geletterdheidsontwikkeling, alfabetisering, et cetera. Deze duale master biedt dan ook uitstekende kansen op de arbeidsmarkt. De stage is daarbij vaak een springplank naar een vaste baan.
Afgestudeerden van het programma Nederlands als tweede taal en meertaligheid kunnen vanuit een academisch denkkader bijdragen aan de verbetering van het onderwijs en beleid op de genoemde thema’s. Mogelijke functies voor afgestudeerden van het programma zijn:
- NT2-consulent;
- schoolbegeleider;
- beleidsmedewerker taalbeleid;
- ontwikkelaar van lesmateriaal;
- taaltrainer;
- onderwijsonderzoeker.
Er is in deze master veel ruimte voor het doen van onderzoek door middel van scriptie en onderzoekstages. De specifieke expertise die onze studenten opdoen zorgt er regelmatig voor dat zij interessante kandidaten zijn voor promotieprojecten binnen de thema’s van de opleiding. Hiermee komt ook een wetenschappelijke carrière in zicht.