Deze opleiding

Overal ter wereld vertrouwen succesvolle organisaties op effectieve communicatie. Deze opleiding combineert academische kennis met praktische relevantie en leidt je op tot een communicatiedeskundige.

Bij deze masterstudie ontwikkel je een theoretische basis en praktische kennis waarmee je de communicatievraagstukken van deze tijd kunt oplossen. De opleiding richt zich op thema’s die zeer actueel zijn voor communicatieprofessionals, en biedt de volgende specialisaties: Corporate Communication, Marketing Communication, Media & Communication en Technical Communication. De opleiding werkt nauw samen met het onderzoeksprogramma Communication Science van de universiteit en richt zich vooral op de context waarin organisaties opereren en de relatie tussen communicatie en technologie. Deze masteropleiding is bovendien sterk internationaal georiënteerd. Het is een veeleisende academische opleiding met een grote relevantie. Belangrijke thema’s worden vanuit verschillende disciplines en vanuit diverse invalshoeken belicht, waarbij de nadruk ligt op organisaties, nieuwe technologie en ontwerpaspecten. Als je deze opleiding hebt voltooid ben je een goed opgeleide communicatieprofessional die over het inzicht en de creativiteit beschikt om alle mogelijke communicatievraagstukken op te lossen. Met deze opleiding kun je aan de slag als bijvoorbeeld adviseur, consultant of online marketeer.
open_in_newwebsite

printprint

locatieEnschede
diplomaMSc Communication Studies
typeregulier, 60 EC
start1 september, 1 februari
taalvolledig Engels
opleidingsduur1 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code60713
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
Organizational Communication & Reputation



Organizations are one of the most important social groups we belong to in our adult lives. For most of us, work is the activity we spend many hours on, making the way we experience work an important factor in our quality of life. But the way we work is changing. In a highly competitive business environment and in times of greater transparency through social media and increasing criticism by stakeholders, organizations must be sensitive to what is going on in the world around them and how they are perceived by relevant others. Employees increasingly collaborate in teams with others, differing in cultures, professional backgrounds, and generations. New interactive technologies like (social) robots and augmented reality will change our ways of working and collaborating. Furthermore, the labour market is changing, with more flexible contracts and self-employed workers, which changes the meaning of work and organizations. All these developments make that organizations are in need of academically schooled professionals to guide them through the challenges of today.

Marketing Communication & Design



Increasingly marketing communication professionals have become aware of the communicative power of design. One can think of product or packaging design, visual or multisensory elements in advertising, corporate or brand visual identity, and even the design of buildings and service environments. This master specialization combines attention to the fundamentals of marketing communication and consumer behaviour with attention to the possibilities of design. In this specialization, we collaborate with the MSc programme Industrial Design Engineering.

Technology & Communication



Technology is everywhere. We cannot imagine our society without technology anymore; almost everyone uses a smartphone, technological devices are central to the daily routine in many jobs, every household is full of technological products to make our lives easier or more pleasant, patients in the health care system find themselves confronted with the latest medical technology, and the industry is continuously working to develop new technological products. In such a highly technologised society, studying how people interact with technology and how they communicate about technology is more important than ever.

Digital Marketing Communication



Digital Marketing Communication prepares students to deal with the rapid and ongoing changes in the fields of consumer behaviour, digital technologies, data management, and digital marketing. These developments require organizations to find and adopt marketing communication strategies aimed at individual consumers within their social networks and different stakeholders from society. In this specialization, we collaborate with the MSc programme Business Administration.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet50% zelfstudie
25% theorie
25% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, groepsopdracht, groepsdiscussie, individuele opdracht, onderzoeksproject, mondelinge presentatie, zelfstudie, werkcollege, werkgroep
onderwijsvormen
The academic year is divided into two semesters, each with two blocks of seven weeks of classes. Each block is followed by a week in which only a minimum of classes are planned, leading up to two examination weeks. Throughout the programme, you will work closely in small groups with teaching staff and fellow students in a welcoming atmosphere that is highly conducive to active learning.
doelstelling
exchange programs
  • Peking University (PKU) Double Degree Technical Communication & Translation - China
    This double degree programme is worth 120 credits and results in two Master’s degrees.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 februari 2018
aanmelding deadline : 1 december 2017
wettelijk tarief : € 2060
instellingstarief : € 11500
niet-EU/EER studenten : € 11500
toelatingseisen

vooropleiding
Bachelorgraad in Sociale Wetenschappen, inclusief domein-specifieke kennis en vaardigheid in sociaal-wetenschappelijke onderzoekstechnieken en methodologie.

basiskennis
Vaardigheid in wiskunde (wiskunde A1, 2 of B1 fase II) en beheersing van de Engelse taal op pre-universitair niveau. Wees ervan bewust dat je waarschijnlijk geadviseerd wordt door de toelatingscommissie eerst een pre-master programma van 1 semester te volgen.

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
250kamerhuur in Enschedeonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1118totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
11 eerstejaars gestart in 2017
82% daarvan is vrouw
9396 studenten aan de Universiteit Twente
36% daarvan is vrouw
bron: StudieData

Op kamers in Enschede

26210studenten studerend
9756studenten woonachtig   
€ 250gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
22 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.94.1
inhoud3.73.8
docenten3.73.7
studiefaciliteiten3.93.6
studielast3.83.7
studiebegeleiding3.53.5

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Communication Studies aan de Universiteit Twente is beoordeeld door 72 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.9 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

huidige arbeidsmarkt

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan goed
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in maatschappijleer en maatschappijwetenschappen dual educational+ aanv. eisen
Universiteit TwenteMaster Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen full-time,part-time educational+ aanv. eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • bedrijfsjournalist
  • communicatieadviseur
  • communicatiemanager
  • communicatietrainer
  • hoogleraar communicatie
  • pers- en publieksvoorlichter
  • pr adviseur
  • tekstschrijver
  • universitair (hoofd)docent communicatie
  • wetenschappelijk onderzoeker communicatie
bron: UWV

Contact

University of Twente
E: study@utwente.nl
T: +3153 489 5489
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite