Deze opleiding

Met deze 1-jarige, Engelstalige master word je een hooggewaardeerde communicatiespecialist, die mensen en organisaties door complexe technologische en maatschappelijke verschuivingen heen kan loodsen.

open_in_newwebsite

locatieEnschede
diplomaMSc Communication Studies
typeregulier, 60 EC
start1 september, 1 februari
taalvolledig Engels
opleidingsduur1 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code60713
numerus fixusnee
honoursnee
Met de éénjarige, Engelstalige masteropleiding Communication Studies aan de Universiteit Twente word je een zeer gespecialiseerde 21ste-eeuwse ‘communicatie-ingenieur’, die mensen en organisaties door complexe technologische en maatschappelijke verschuivingen heen kan loodsen. In onze complexe, versnipperde wereld, speelt communicatie een steeds centralere rol. Communicatie gebeurt overal en voortdurend. En dat vraagt om een nieuw type deskundige. Met deze opleiding word jij zo’n deskundige. Bij ons bestudeer je je vak in de context van technologie, ontwerp en organisatiekunde, en leer je jouw communicatiekennis en –vaardigheden inzetten om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken.
De opleiding biedt vier unieke en hoog gewaardeerde specialisaties: Organizational Communication & Reputation; Technology & Communication; Digital Marketing Communication; en Marketing Communication & Design. Elk van deze tracks biedt uitstekende carrièrekansen. Gemiddeld vinden onze afgestudeerden binnen twee maanden een passende baan in het bedrijfsleven, bij een adviesbureau, als onderzoeker, bij de media, of bij een overheids- of non-profitorganisatie.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
Organizational Communication & Reputation



Organizations are one of the most important social groups we belong to in our adult lives. For most of us, work is the activity we spend many hours on, making the way we experience work an important factor in our quality of life. But the way we work is changing. In a highly competitive business environment and in times of greater transparency through social media and increasing criticism by stakeholders, organizations must be sensitive to what is going on in the world around them and how they are perceived by relevant others. Employees increasingly collaborate in teams with others, differing in cultures, professional backgrounds, and generations. New interactive technologies like (social) robots and augmented reality will change our ways of working and collaborating. Furthermore, the labour market is changing, with more flexible contracts and self-employed workers, which changes the meaning of work and organizations. All these developments make that organizations are in need of academically schooled professionals to guide them through the challenges of today.

Marketing Communication & Design



Increasingly marketing communication professionals have become aware of the communicative power of design. One can think of product or packaging design, visual or multisensory elements in advertising, corporate or brand visual identity, and even the design of buildings and service environments. This master specialization combines attention to the fundamentals of marketing communication and consumer behaviour with attention to the possibilities of design. In this specialization, we collaborate with the MSc programme Industrial Design Engineering.

Technology & Communication



Technology is everywhere. We cannot imagine our society without technology anymore; almost everyone uses a smartphone, technological devices are central to the daily routine in many jobs, every household is full of technological products to make our lives easier or more pleasant, patients in the health care system find themselves confronted with the latest medical technology, and the industry is continuously working to develop new technological products. In such a highly technologised society, studying how people interact with technology and how they communicate about technology is more important than ever.

Digital Marketing Communication



Digital Marketing Communication prepares students to deal with the rapid and ongoing changes in the fields of consumer behaviour, digital technologies, data management, and digital marketing. These developments require organizations to find and adopt marketing communication strategies aimed at individual consumers within their social networks and different stakeholders from society. In this specialization, we collaborate with the MSc programme Business Administration.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet50% zelfstudie
25% theorie
25% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, groepsopdracht, groepsdiscussie, individuele opdracht, onderzoeksproject, mondelinge presentatie, zelfstudie, werkcollege, werkgroep
onderwijsvormen
The academic year is divided into two semesters, each with two blocks of seven weeks of classes. Each block is followed by a week in which only a minimum of classes are planned, leading up to two examination weeks. Throughout the programme, you will work closely in small groups with teaching staff and fellow students in a welcoming atmosphere that is highly conducive to active learning.
doelstelling
exchange programs
  • Peking University (PKU) Double Degree Technical Communication & Translation - China
    This double degree programme is worth 120 credits and results in two Master’s degrees.

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2019

aanmelding deadline : 1 juli 2019
wettelijk tarief : € 2083 (€1042 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 12000
niet-EU/EER studenten : € 12000

1 september 2020

aanmelding deadline : 1 juli 2020
wettelijk tarief : € 2083 (€1042 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 12250
niet-EU/EER studenten : € 12250

1 februari 2020

aanmelding deadline : 1 december 2019
wettelijk tarief : € 2083 (€1042 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 12250
niet-EU/EER studenten : € 12250

toelatingseisen

vooropleiding
Bachelorgraad in Sociale Wetenschappen, inclusief domein-specifieke kennis en vaardigheid in sociaal-wetenschappelijke onderzoekstechnieken en methodologie.

basiskennis
Vaardigheid in wiskunde (wiskunde A1, 2 of B1 fase II) en beheersing van de Engelse taal op pre-universitair niveau. Wees ervan bewust dat je waarschijnlijk geadviseerd wordt door de toelatingscommissie eerst een pre-master programma van 1 semester te volgen.

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
250kamerhuur in Enschedeonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1118totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
11 eerstejaars gestart in 2017
82% daarvan is vrouw
9921 studenten aan de Universiteit Twente
35% daarvan is vrouw
bron: StudieData

Op kamers in Enschede

26210studenten studerend
9756studenten woonachtig   
€ 250gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
22 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Feiten en / studie in cijfers

studentoordelen

bron: Nationale Studenten Enquete
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.93.9
inhoud3.73.7
docenten3.73.7
studiefaciliteiten3.93.9
studielast3.83.8
studiebegeleiding3.53.5
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 280.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Communication Studies aan de Universiteit Twente is beoordeeld door 72 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.9 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Tilburg UniversityLeraar VHO Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen dual educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Maatschappijleer educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Maatschappijleer part-time educational+ aanv. eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

bedrijfsjournalist
communicatieadviseur
communicatiemanager
communicatietrainer
hoogleraar communicatie
pers- en publieksvoorlichter
pr adviseur
tekstschrijver
universitair (hoofd)docent communicatie
wetenschappelijk onderzoeker communicatie
bron: UWV

Contact

Question about this study? Contact our student team!
E: study@utwente.nl
T: +3153 489 5489
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite