Deze opleiding

De master Marketing Management sluit nauw aan bij de praktijk van de marketing manager en biedt een uitstekende basis voor functies in het commercieel management.

Marketing is een vakgebied met vele gespecialiseerde disciplines zoals Brand Management, Marketing Communication en Marketing Channel Management. Daarbinnen gaan we dieper in op onderwerpen zoals het creëren van merken, het ontwikkelen en testen van advertenties en het opzetten van nieuwe distributiekanalen.

De inzichten zijn afkomstig uit de economie, strategie en economische psychologie en aan de hand hiervan worden de kerntaken van elke marketingmanager bestudeerd: kennis vergaren over marktsegmentatie, inzicht krijgen in hoe consumenten beslissingen nemen en het gebruik van (online) marketinginstrumenten. Je leert hoe je theoretische kennis kunt inzetten voor een nieuwe en betere aanpak van marketing in de praktijk.

Het departement Marketing van de Tilburg School of Economics en Management is nummer 1 in Europa in de UT Dallas Business School Research Rankings
open_in_newwebsite

printprint

locatieTilburg
diplomaMSc Marketing Management
typeregulier, 60 EC
start1 augustus, 1 januari
taalvolledig Engels
opleidingsduur12 maanden voltijd
accreditatiesAACSB
croho-code60063
heeft geen numerus fixus
heeft een honours programma
Why choose the Master in Marketing Management at Tilburg Univeristy?

Waarom aan de Tilburg University?

  1. Keuze uit volledig Engelstalig, of een combinatie Engels- en Nederlandstalig
  2. Werken met de praktijk; gastcolleges door het bedrijfsleven, en de mogelijkheid tot het schrijven van je thesis bij een bedrijf
  3. Het departement Marketing van Tilburg University behoort tot de top van Europa.

Open dagen en meeloopdagen

Mastervoorlichtingsdag Tilburg University Tilburg
Tilburg University biedt ruim 60 masterprogramma's. Wist je dat Tilburg University in de Elsevier ranking al jaren op rij de beste specialistische universiteit van Nederland is? Daarnaast komt onze universiteit in de Keuzegids Masters 2016 als beste algemene universiteit uit de bus.
Mastervoorlichting Tilburg University Tilburg
Tilburg University biedt ruim 60 masterprogramma's. Wist je dat Tilburg University in de Elsevier ranking al jaren op rij de beste specialistische universiteit van Nederland is? Daarnaast komt onze universiteit in de Keuzegids Masters 2016 als beste algemene universiteit uit de bus.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwHet programma bestaat uit 60 ECTS, verdeeld over vier blokken. Je kunt in beide semesters starten: ofwel eind augustus, ofwel eind januari. In totaal volg je 7 vakken (4 verplicht en 3 keuzevakken) van elk 6 ECTS en schrijf je een Master Thesis van 18 ECTS.

Je kunt het volledige curriculum vinden op https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/masteropleidingen/marketing-management/programma/
Het éénjarige programma bestaat uit 60 studiepunten (ECTS), verdeeld over twee semesters. De semesters zijn weer verdeeld in 2 blokken die afgesloten worden middels tentamens. Je kunt in beide semesters starten: ofwel eind augustus, ofwel eind januari. In totaal volg je 7 vakken van elk 6 ECTS en schrijf je een Master Thesis van 18 ECTS. Naast een aantal verplichte vakken, heb je de mogelijkheid om je naar wens te specialiseren door middel van keuzevakken.
periode
1234
Brand Management
6 EC
Introduction to Research in Marketing
6 EC
Marketing Channel Management
6 EC
International Marketing keuzevak
6 EC
MSc Thesis Marketing Management
18 EC
Conjoint Analysis keuzevak
6 EC
Market Assessment keuzevak
6 EC
Survey Methodology keuzevak
6 EC
Marketing Communication
6 EC
Strategic Marketing Management
6 EC
Customer Analytics keuzevak
6 EC
Experimental Research keuzevak
6 EC

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet30% zelfstudie
70% theorie
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
Als je in het buitenland wilt studeren dan kan Tilburg University je hierbij helpen. Een uitwisseling is geen vast onderdeel van dit masterprogramma en kan daarom alleen als extra aanvulling op de master gevolgd worden

Een internationale uitwisseling is een onvergetelijke ervaring dat je veel nieuwe vriendschappen en ervaringen zal opleveren. Er zijn vele mogelijkheden voor interessante universiteiten over de hele wereld.
honours-/excellence program honours programma



Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 augustus 2017
aanmelding deadline : 1 augustus 2017
wettelijk tarief : € 2006
instellingstarief : € 14500
niet-EU/EER studenten : € 14500
1 augustus 2018
aanmelding deadline : 1 augustus 2018
collegegeld nog niet bekend
1 januari 2018
aanmelding deadline : 1 januari 2018
collegegeld nog niet bekend
Als je beschikt over een toelaatbare vooropleiding, EN momenteel geregistreerd bent als student aan Tilburg University, dan kun je je direct herinschrijven.

Alle andere studenten:

1: Dien een toelatingsverzoek in
2: De Toelatingscommissie neemt je verzoek in behandeling
3: Na groen licht kun je jezelf aanmelden in Studielink.
4: Bevestig je inschrijving bij Tilburg University

Zie ook:
https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/masteropleidingen/marketing-management/
toelatingseisen

taaltoets
De masteropleidingen zijn geheel of gedeeltelijk Engelstalig. Beheersing van de Engelse taal is dus een vereiste, en kan door de student aangetoond worden op de volgende manieren:

  • Een TOEFL-test met een minimale score van 575 (paperbased) of een score van 233 (computerbased) of een score van 90 (webbased);
  • Een IELTS-test met minimaal een 6,5 en een minimale score van 6.0 op afzonderlijke delen van de test;
  • Een Vwo-diploma met een voldoende voor Engels;
  • Cambridge Certificate of Advanced English (CAE) met een minimum score A, B of C;
  • Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE);
  • Cambridge Certificate of English: Business Higher (BCE);
  • Cambridge International Certificate in Financial English: C1 level;
  • Bachelordiploma van een Hbo-opleiding waarvan ten minste de laatste drie jaren het onderwijs volledig Engelstalig is;
  • Een bachelor diploma van de HBO-opleiding Commerciële Economie, Fontys Hogeschool Eindhoven;
  • Een bachelor diploma van de HBO-opleiding Commerciële Economie, Avans Hogeschool te 's-Hertogenbosch.

vooropleiding
Om toegelaten te kunnen worden tot de master Marketing Management heb je een solide academische basis nodig op de volgende terreinen:

  • Wiskunde en Statistiek (12 ECTS)
  • Algemene Economie (12 ECTS)
  • Accounting of Financiering (12 ECTS)
  • Management (12 ECTS)
  • Marketing, specifiek de vakken Marketing en Consumer Behavior (12 ECTS)
  • Academische vaardigheden, zoals het vak onderzoeksvaardigheden en het schrijven van een thesis (24 ECTS)

studie kosten
bron: Tilburg University
bedrag kostenpost
€ 9500levensonderhoudper jaar
inbegrepen in collegegeld
examination
registration fee

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
253kamerhuur in Tilburgonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1121totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
? eerstejaars gestart in 2012
?% daarvan is vrouw
13038 studenten aan de Tilburg University
48% daarvan is vrouw
bron: HBO-raad/VSNU

studievereniging

Asset | Marketing Association Tilburg

Asset | Marketing Association Tilburg is een studievereniging gericht op studenten van de UvT met interesse in marketing, marktonderzoek en communicatie.

Op kamers in Tilburg

29037studenten studerend
13851studenten woonachtig   
€ 253gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
17 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Niels Ansems
Ingrid van Veldhuizen
werkzaam als Brand Development Trainee bij UnileverIk werk in Rotterdam, voor Brand Development margarines in West-Europa. Mijn focus ligt op Duitsland en Zweden: de merken Rama en Milda (in Nederland bekend als Blue Band). Voor deze merken werk ik aan de strategische marketingplannen in de komende jaren.

Tot mijn takenpakket hoort bijvoorbeeld het doen van consumentenonderzoeken om te zien hoe we waarde kunnen toevoegen, het ontwikkelen van nieuwe tv-commercials, het maken van verpakkings- en promotiemateriaal, maar ook het ontwikkelen (samen met Research & Development) van nieuwe of verbeterde producten...
Je krijgt goede begeleiding en volgt cursussen en trainingen. Daarnaast biedt het traineeship uiteraard ook veel leuke sociale activiteiten.

Hoe ben je in contact gekomen met het bedrijf?
Tijdens mijn bachelorstudie ben ik op zoek gegaan naar een stageplek om praktijkervaring op te doen. Ik kwam bij Unilever terecht waar ik een half jaar een fantastische tijd heb gehad in het marketingteam van Ben & Jerry's. Na deze stage wist ik het zeker: bij dit bedrijf wilde ik na mijn studie gaan werken!

Wat was het beslissende moment in je studie?
De ervaring tijdens de meeloopstage was fantastisch, maar uiteraard wilde ik graag mijn masterstudie afmaken. Tijdens de voorbereiding op de masterthesis ging ik voor mezelf op een rijtje zetten wat ik wilde. Ik was tijdens de leuke stage bij Ben & Jerry's zo geïnspireerd geraakt door het maatschappelijk verantwoord ondernemen in de zin van samenwerken met goede doelen, dat de logische stap voor mij was om mijn afstudeeronderzoek voor Ben & Jerry's te doen. En dit heeft weer tot mijn huidige baan geleid.

Hoe gebruik je de kennis opgedaan op Tilburg University in je baan?
Tijdens de studie in Tilburg heb ik geleerd in groepen te werken. Voor elk vak had je een project, dat je met een groep studenten af moest ronden. Ik merk dagelijks dat dit in het werkende leven ook zo gaat, je bent vaak bezig met je eigen bijdrage, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van je collega's voor het eindresultaat.

Heeft je huidige functie aan je verwachtingen als student voldaan?
Die heeft ze zelfs overtroffen! De theorie komt nu echt tot leven: een doos vol kennis en ervaring opgedaan tijdens de studie in de praktijk toepassen, blijft me boeien, dag in dag uit.

Wat heeft je in positieve zin verrast tijdens je masterstudie?
Wat mij heeft verrast is dat je studiejaren in principe de jaren zijn waarin je je academische kennis opbouwt, maar dat je daarnaast ook je persoonlijkheid sterk ontwikkelt. Je bent serieus bezig, maar er is volop ruimte om rond te kijken en ervaring op te doen. Zo kan je echt uitzoeken wie jezelf bent, waar je goed in bent en wat jou passioneert. Voor de master specifiek kijk ik met trots terug op de thesis. Waar je eerst tegenop kunt zien (want het is een groot project), daar kan je achteraf op terugkijken met een voldaan gevoel. Je hebt een onderzoek gedaan en bent echt specialist geworden op dat gebied – en ook heb je bijgedragen aan het bedrijf.

Hebben nevenactiviteiten op de universiteit bijgedragen aan je persoonlijke ontwikkeling?
Jazeker! Door het doen van nevenactiviteiten ontwikkel je jezelf op alle vlakken. Je breidt je kennis en interesse uit, en ook leer je hoe je projecten of evenementen kunt voorbereiden en realiseren.

Wat is jouw ambitie? Waar wil je in 2020 staan?
Ik hoop binnen Unilever doorgegroeid te zijn. Op dit moment zie ik mezelf voornamelijk in marketing blijven, maar bij een groot bedrijf als Unilever zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden – wie weet?! Als ik zie wat ik in mijn eerste jaar al heb geleerd, dan kan ik daar tot 2020 nog 10x zoveel bijleren en ervaren – fantastisch, ik kijk er nu al naar uit!

Waar krijg jij inspiratie van?
Het hard werken naar een einddoel, met collega's boordevol energie en goede ideeën om je heen – met daarnaast de nodige gezelligheid en ontspanning – dat inspireert mij, daar ligt mijn passie.

Heb je nog advies voor de huidige student?
Geniet van de dingen die je doet en zorg dat je zoveel mogelijk ervaring opdoet, dan weet je waar jouw hart voor klopt!


lees verder ...
Master In Marketing Management Alumni Work!
Pieter Bastiaanssen werkt bij Nutreco
werkzaam als Manager pricing bij Nutreco

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/2 Tilburg University
Marketing Management
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
2/2 Erasmus
Marketing Management
star Keuzegids topopleiding 2016
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.14.2
inhoud3.94.0
docenten3.84.0
studiefaciliteiten3.73.8
studielast3.63.8
studiebegeleiding3.53.6

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Marketing Management aan de Tilburg University is beoordeeld door 99 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.1 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2
Met je brede theoretische kennis en relevante praktische vaardigheden beschik je over uitstekende papieren om de baan van je dromen te vinden in de marketing.
Denk aan een carrière als product- of brandmanager, accountmanager, communicatiemanager, commercieel manager, (online) marketingmanager, salesmanager, consultant, productontwikkelaar of als wetenschapper die marktonderzoek doet voor een gerenommeerd onderzoeksinstituut.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Met je brede theoretische kennis en relevante praktische vaardigheden beschik je over uitstekende papieren om de baan van je dromen te vinden in de marketing.
Denk aan een carrière als product- of brandmanager, accountmanager, communicatiemanager, commercieel manager, marketingmanager, salesmanager, consultant, productontwikkelaar of als wetenschapper die marktonderzoek doet voor een gerenommeerd onderzoeksinstituut.
huidige arbeidsmarkt

vergeleken met andere studies

zoektijd baangoed
salaris na 1,5 jaar goed
kans op een vaste baan zeer goed
bron: Elsevier beste banen 2015

Potentiële beroepen

  • accountmanager
  • communicatiemanager
  • marketeer
  • marketing manager
  • marktonderzoeker
  • online marketeer
  • product- of brandmanager
bron: StudieData

Contact

Studievoorlichting TiU
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite