Communicatie- en Informatiewetenschappen

Tilburg University

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Ontwikkel je tot een allround communicatie-expert of specialiseer je in Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie, New Media Design, of Cognitive Science and Artificial Intelligence.

open_in_newwebsite

locatieTilburg
diplomaMSc
typeregulier, 60 EC
start1 februari, 1 september
taalvolledig Engels
zeer weinig Nederlands
opleidingsduur12 maanden voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code66826
numerus fixusnee
honoursnee
Binnen de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en overdragen en hoe nieuwe communicatiemiddelen en innovatieve informatietechnologieën hierop van invloed zijn.

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van communicatie worden vanuit diverse wetenschappelijke invalshoeken benaderd. Je krijgt bijvoorbeeld colleges van communicatiewetenschappers, taalkundigen, cognitieve en sociale wetenschappers, en marketingsdeskundigen.

Binnen de opleiding doe je gedegen onderzoeksvaardigheden op die je in staat stellen complexe vragen te analyseren en creatieve oplossingen te vinden voor de meest uiteenlopende uitdagingen op het gebied van communicatie en informatie.

Je hebt de mogelijkheid om je te specialiseren door te kiezen voor een van de drie tracks: Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie, New Media Design, of Cognitive Science and Artificial Intelligence.

Waarom aan de Tilburg University?

Tilburg University combineert aandacht voor de meer traditionele aspecten van communicatie met aandacht voor de technologische aspecten van communicatie. Als student heb je de mogelijkheid om je te specialiseren door het volgen van een van vijf tracks. Daarnaast is er de mogelijkheid om zelf een programma samen te stellen uit het totale aanbod van keuzevakken. Studenten krijgen de kans om ervaring op te doen met een keur aan onderzoeksmethoden.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwHet programma van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen bestaat uit 60 ECTS en is als volgt opgebouwd:
  • 6 keuzevakken van ieder 6 ECTS
  • 2 Research Skills modules van ieder 3 ECTS
  • een masterscriptie (18 ECTS)

Om met een specialisatie Bedrijfscommunicatie en Digitale Media of Communicatie en Cognitie af te studeren, moet de student ten minste 4 vakken binnen één track afronden. Studenten hebben daarbij keuze uit een ruim aanbod aan vakken. Voor New Media Design en Cognitive Scie
1e jaar Het jaar bestaat uit vier blokken van acht weken. Binnen alle vier de blokken worden zowel inhoudelijke keuzevakken aangeboden als Research Skills modules gericht op het ontwikkelen en verdiepen van specifieke onderzoeksvaardigheden. In het derde en vierde blok werken studenten aan hun scriptie.
6e jaar
periode
keuzevak

tracks

track Bedrijfscommunicatie en Digitale Media

.

Bestudeer hoe digitale media de communicatie tussen bedrijven en hun klanten en andere stakeholders beïnvloeden en verdiep je in de mogelijkheden die deze middelen bieden voor de interne communicatie.Binnen Bedrijfscommunicatie- en Informatiewetenschappen ligt de focus op communicatievraagstukken binnen het bedrijfsleven. Je verdiept je in de impact van online communicatietrends en snel veranderende mediatechnologieën op de interne en externe communicatie van bedrijven en organisaties. Daarnaast analyseer je het effect van de inzet van nieuwe communicatiemiddelen en leer je hoe je bevindingen om kunt zetten in adviezen voor het optimaal gebruiken ervan.

Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Multimodality & Communication; Social Media at Work; Social Media Marketing; Negotiation Strategies; Online Public Relations; Corporate Social Responsibility Communication

track New Media Design

Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken.

Binnen de mastertrack New Media Design staan het ontwerp, het gebruik en de effecten van nieuwe media centraal. De aandacht gaat daarbij zowel uit naar content als interactie tussen medium en gebruiker.

Nieuwe media kunnen een positieve impact hebben binnen allerlei domeinen van ons leven. Hoe impactvol nieuwe media zijn, hangt sterk af van de kwaliteit van het ontwerp in relatie tot de (beoogde) gebruikers.

Als student New Media Design ontwikkel je een kritische academische blik op ontwerpprocessen van nieuwe media. Verder leer je methoden om te onderzoeken welke factoren de impact van nieuwe media vergroten. Daarnaast leer je hoe je gebruikersbehoeften kunt vertalen naar doelmatige ontwerpen die aansluiten bij hoe mensen waarnemen, beslissen en zich gedragen.

Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Human Media Interaction Theory; Interactive Storytelling; User Experience Design; Rapid Prototyping; Usability and User Experience Evaluation; Creativity and Innovation; Mobile Media & Society

track Cognitive Science and Artificial Intelligence

Combineer kennis van menselijke cognitie en kunstmatige intelligentie met technieken als Deep Learning en cognitief modelleren voor optimalisatie van systemen en ontwikkeling van nieuwe toepassingen.

Binnen dit programma leer je aan de hand van theoretisch inzicht en programmeervaardigheden om artificial intelligence te begrijpen, lerende systemen te optimaliseren en nieuwe intelligente toepassingen te ontwikkelen.

Je bestudeert hoe menselijke cognitie en kunstmatige intelligentie zich tot elkaar verhouden en verdiept je daarvoor in processen die betrokken zijn bij aandacht, visuele en auditieve perceptie, geheugen, taalgebruik en besluitvorming. Daarnaast onderzoek je hoe intelligente systemen personen, bedrijven en organisaties beter van dienst te kunnen zijn.

Verder verdiep je je in machine learning en deep learning, en ontwikkel je vaardigheden op het gebied van data mining, text mining, online data collection, data processing en programmeren.

Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Cognitive Models of Language Learning; Deep Learning; Virtual and Augmented Reality; Computer Games; Human-Robot Interaction; Text Mining

track



And how to tailor them to different target groups by studying how people interpret emotions, make choices and convince others.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
5% nl
onderwijsopzet60% zelfstudie
30% theorie
10% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, computer opdrachten, groepsdiscussie, groepsopdracht, hoorcollege, individuele opdracht, laboratoriumwerk, literatuurstudie, mondelinge presentatie, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, practicum, seminar, werkcollege, werkgroep, zelfstudie
docenten
Bij Tilburg University, School of Humanities worden door taalkundigen, sociale wetenschappers of marketingdeskundigen colleges gegeven. Lijst van deze docenten en hun expertise is te vinden op: http://www.tilburguniversity.edu/research/institutes-and-research-groups/ticc/meet-our-staff/
studeren in het buitenland
Een periode in het buitenland studeren als toevoeging op het curriculum is mogelijk, maar betekent dat de student de opleiding niet binnen het jaar kan afronden.

Toelating en kosten

startmomenten

1 februari 2020

aanmelding deadline : 1 december 2019
collegegeld nog niet bekend

1 september 2019

aanmelding deadline : 1 juni 2019
wettelijk tarief : € 2083 (€1042 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 11100
niet-EU/EER studenten : € 11100

1 september 2020

aanmelding deadline : 1 juni 2020
collegegeld nog niet bekend

Bekijk de informatie over toelating en aanmelden op de website
studie kosten
bron: Tilburg University
bedrag kostenpost
€ 800levensonderhoud
€ 600studiematerialenper jaar
inbegrepen in collegegeld
examination
registration fee

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
253kamerhuur in Tilburgonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1121totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

375 studenten volgen deze opleiding
61% daarvan is vrouw
30 eerstejaars gestart in 2017
67% daarvan is vrouw
14244 studenten aan de Tilburg University
49% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

FLoW

Studievereniging voor de opleidingen Communicatie- en Informatiewetenschappen.

Op kamers in Tilburg

29037studenten studerend
13851studenten woonachtig   
€ 253gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
17 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/17 Tilburg University
Communicatie- en Informatiewetenschappen
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
5% Nederlandstalig
100% Engelstalig
2/17 Tilburg University
Communicatie en Cognitie
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
5% Nederlandstalig
100% Engelstalig
3/17 Tilburg University
New Media Design
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
4/17 Tilburg University
Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
5% Nederlandstalig
100% Engelstalig
5/17 RUG
Communicatiekunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
6/17 RUG
Digital Humanities
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
7/17 RUG
Computercommunicatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
8/17 RUG
Communicatie en educatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
9/17 RUG
Informatiekunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
10/17 RUG
Communicatie- en informatiewetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
11/17 Radboud Universiteit
Communicatie- en Informatiewetenschappen (brede master)
star Elsevier
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
100% Engelstalig
12/17 Radboud Universiteit
Communicatie en Beïnvloeding
star Elsevier
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/17 Radboud Universiteit
International Business Communication
star Elsevier
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
14/17 Amsterdam VU
Taal en communicatie in organisaties
€ 424 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
15/17 Amsterdam VU
Schrijven en vertalen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
16/17 Amsterdam VU
Journalistiek
€ 424 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
17/17 Amsterdam VU
Multimodal communication
€ 424 gemiddelde kamerhuur
2 eerstejaars
100% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Na de studie

Unsplashed background img 2
Afgestudeerden die in het onderwijs willen werken, kunnen eventueel een eerstegraads lesbevoegdheid behalen via de post-master Universitaire Lerarenopleiding Nederlands of Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen aan Tilburg University.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

De master Communicatie- en informatiewetenschappen biedt een breed scala aan beroepsmogelijkheden, zowel binnen het bedrijfsleven, bij overheden en non-profitinstellingen, en bij onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Social Media Manager, Digital Service Manager, Community Manager, CRM Specialist, Search Specialist, (web)redacteur, manager interne communicatie en beleidsmedewerker marketing en communicatie zijn slechts enkele voorbeelden van mogelijke posities.

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in Nederlands educational+ aanv. eisen
Tilburg UniversityLeraar VHO in Nederlandse Taal en Cultuur (educatieve post-master) educational+ 66 EC pre-master
Tilburg UniversityLeraar VHO Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen dual educational+ aanv. eisen
UULeraar VHO Nederlands full-time,part-time educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Maatschappijleer educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Maatschappijleer part-time educational+ aanv. eisen
Amsterdam UVALerarenopleiding Nederlands educational+ aanv. eisen
Tilburg UniversityResearch Master Language and Communication research+ cijfergemiddelde
+ motivatiebrief
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

adviseur social media
communicatieadviseur
community manager
content manager
creative content designer
data analist
intelligent software developer
interaction designer
medewerker marketing en communicatie
online marketeer
pr adviseur
search engine specialist
social media entrepreneur
tekstredacteur
tekstschrijver
web data entrepreneur
webredacteur
bron: StudieData

Contact

Laura van Bochove

Contactperson International Students

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite