Communicatie- en Informatiewetenschappen (brede master)

Radboud Universiteit

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

De master communicatie- en informatiewetenschappen bestaat uit twee masterspecialisaties: Communicatie en beïnvloeding, en de Engelstalige specialisatie International Business Communication.

Wat is de overeenkomst tussen de Allerhande en het jaarverslag van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten? Beide publicaties vertellen een verhaal. Weliswaar een heel eigen en uiteenlopend verhaal, maar beide zijn een vorm van communicatie. Een gratis servicemagazine voor de klanten of een verantwoording van het beleid voor ambtenaren geven ieder op hun eigen manier informatie. Hoe je communiceert en wie je informeert is voer voor communicatie- en informatiewetenschappers.

Ben je met name geïnteresseerd in zakelijke communicatie en de communicatieve struikelblokken in internationale handelscontacten, dan is de Engelstalige specialisatie International Business Communication een goede keuze. Als je interesse ligt bij communicatie van bedrijven met het eigen personeel of met klanten, dan past Communicatie en Beïnvloeding beter bij je: hierin leer je hoe bedrijven en instellingen via communicatie de opinie en het gedrag van mensen kunnen bespelen en beinvloeden.
open_in_newwebsite

printprint

locatieNijmegen
diplomaMA Communicatie- & Informatiewetenschappen
typeregulier, 60 EC
start1 februari, 1 september
taalvolledig Nederlands
volledig Engels
opleidingsduur12 maanden voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code66826
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de Radboud Universiteit?

Het programma heeft een praktijkgedreven karakter: je leert onderzoek te doen naar vragen die vanuit de praktijk worden aangereikt; je leert die te analyseren vanuit een wetenschappelijk kader, en de resulterende inzichten te vertalen naar toepassingen in de professionele praktijk.

Open dagen en meeloopdagen

Masteravond Nijmegen
Tijdens de Masteravond op donderdag 16 november maak je kennis met ruim 50 masteropleidingen en de 175 masterspecialisaties van de Radboud Universiteit. Alle opleidingen geven een voorlichtingsronde over zowel de master als de pre-master. Op de informatiemarkt presenteren alle opleidingen zich.
Masterdag Nijmegen
Tijdens de Masterdag op zaterdag 10 maart maak je kennis met ruim 50 masteropleidingen en de 175 masterspecialisaties van de Radboud Universiteit. Alle opleidingen geven een voorlichtingsronde over zowel de master als de pre-master. Op de informatiemarkt presenteren alle opleidingen zich.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2

specialisaties

specialisatie International Business Communication



If you choose to study IBC in Nijmegen you will be able to combine learning academic research techniques with practical business competencies. We are looking for thinkers and doers with an international orentation. That is unique in the Netherlands and we are one of very few programmes in Europe to focus sharply on the practical, analytical, cultural and linguistic aspects of business. In particular, we place strong emphasis on the influence of national and organisational culture on companies and institutions that operate across borders.
Understanding the factors that influence the succes of international and intercultural communication is crucial, especially where employees are culturally and linguistically divers and in organisations whose primary target audiences are culturally and linguistically diverse. Effective communication is essential. This programme gives you the theoretical knowledge and prctical insights you need to analyse and critically evaluate the succes of professional communication in general, and IBC in particular, in a multinational, multicultural and multilingual context.

specialisatie Communicatie en Beinvloeding

Hoe beïnvloed je als organisatie via communicatie het gedrag en opvattingen van mensen? In dit programma leer je hoe je dergelijke processen kunt onderzoeken en wat de belangrijkste theorieën zijn.

Hoe onderscheid je trends en hypes van gedegen effectieve communicatiestrategieën? Het goed inzetten van communicatie vraagt om specifieke vaardigheden en grondige kennis van de werking van beïnvloedende communicatie. Op dat gebied word jij een expert.

In deze specialisatie staan de vorm en functie van persuasieve communicatie centraal, en de werking en effectiviteit ervan. Organisaties communiceren doelbewust en strategisch met hun doelgroepen: consumenten, patiënten, kiezers, burgers. Jij leert hoe je door middel van strategische keuzes het gedrag en de opvattingen van mensen kunt beïnvloeden. Je onderzoekt de processen die hierin een rol spelen en bestudeert de belangrijkste theorieën op dit terrein. Je bestudeert welke communicatievormen (inhoud, stijl en structuur) optimaal functioneren bij een bepaalde doelgroep en de doelen die de communicatie moet bereiken. Je oefent en verbetert ook je eigen communicatievaardigheden. Je analyseert praktijkcasussen en gaat aan de slag met een beïnvloedingsvraagstuk van een organisatie. Zo beweeg je voortdurend tussen onderzoek en praktijk en tussen ontwerp en reflectie.

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
100% en
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, colloquium, project, hoorcollege, zelfstudie, ontwerpproject, literatuurstudie, seminar, onderzoek, werkcollege, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, werkgroep, groepsopdracht, mondelinge presentatie, groepsdiscussie, portfolio, individuele opdracht

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 februari 2017
wettelijk tarief : € 2006
instellingstarief : € 9432
1 februari 2018
collegegeld nog niet bekend
1 september 2017
wettelijk tarief : € 2006
instellingstarief : € 9432
1 september 2018
collegegeld nog niet bekend
studie kosten
bron: Radboud Universiteit
bedrag kostenpost
€ 800levensonderhoud
€ 400studiematerialenper jaar
€ 300visa/permitper jaar
inbegrepen in collegegeld
examination
registration fee

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
315kamerhuur in Nijmegenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1183totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
? eerstejaars gestart in 2012
?% daarvan is vrouw
18901 studenten aan de Radboud Universiteit
57% daarvan is vrouw
bron: HBO-raad/VSNU

Op kamers in Nijmegen

41385studenten studerend
18288studenten woonachtig   
€ 315gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
20 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/14 Radboud Universiteit
Communicatie- en Informatiewetenschappen (brede master)
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3 eerstejaars
66% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
100% Engelstalig
2/14 Radboud Universiteit
Communicatie en Beinvloeding
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3 eerstejaars
66% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
3/14 Radboud Universiteit
International Business Communication
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3 eerstejaars
66% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
4/14 Rijksuniversiteit
Informatiekunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
5/14 Rijksuniversiteit
Digital Humanities
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
6/14 Rijksuniversiteit
Computercommunicatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
7/14 Rijksuniversiteit
Communicatiekunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
8/14 Rijksuniversiteit
Communicatie en educatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
9/14 Rijksuniversiteit
Communicatie- en informatiewetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
1 eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
10/14 Tilburg University
Communicatie- en Informatiewetenschappen
€ 253 gemiddelde kamerhuur
23 eerstejaars
60% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
11/14 Amsterdam VU
Journalistiek
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/14 Amsterdam VU
Multimodal communication
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
13/14 Amsterdam VU
Taal en communicatie in organisaties
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
14/14 Amsterdam VU
Schrijven en vertalen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Na de studie

Unsplashed background img 2
Er is grote behoefte aan communicatiedeskundigen die zowel nationaal als internationaal kunnen werken op het terrein van communicatiemanagement, -advies, -wetenschap, -training en -opleiding. Afgestudeerden CIW werken bijvoorbeeld als voorlichter, communicatieadviseur, tekstschrijver, vertaler, docent talen, cursusontwikkelaar, commercieel medewerker, marketingmanager, trainer/consultant bedrijfscommunicatie/communicatieve vaardigheden of onderzoeker.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Er is een grote behoefte aan communicatiedeskundigen die zowel nationaal als internationaal kunnen werken op het terrein van communicatiemanagement, -advies, -wetenschap, -training en -opleiding. Afhankelijk van je keuze voor een van de masterprogramma's specialiseer je je in internationale bedrijfscommunicatie of persuasieve communicatie.
huidige arbeidsmarkt

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan goed
bron: Elsevier beste banen 2015

Potentiële beroepen

bron: StudieData

Contact

Onderwijsmarketing
E: studievoorlichting@ru.nl
T: (024) 361 23 45 (optie 2
S. Bleize- van den Berg MA

Studieadviseur

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite