1/7 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
De vakken die je bij de Lerarenopleiding volgt kenmerken zich door de verbinding tussen praktijk (30 EC stage) en theorie. Ook werk je intensief samen met studenten van andere vakken. Daardoor kijk je over de grenzen van je eigen vak heen.
Tenslotte leer je je functioneren als docent te baseren op onderzoeksresultaten – en het functioneren van je leerlingen en jezelf kritisch tegen het licht te houden.
2/7 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Filosofie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
Sinds het ontstaan van de Keuzegids Universiteiten en de "Beste Studies"-ranglijst van Elsevier wordt Wijsbegeerte in Groningen consequent als één van de beste in het land beoordeeld, regelmatig als dé beste. In 13 jaar tijd stonden we 11x op nummer 1 in de Elsevier-ranglijst, die gebaseerd is op de resultaten van een enquête onder studenten en hoogleraren. De twee overige keren stonden we op nummer 2. Een recente beoordeling gaf het onderzoek aan de faculteit het predicaat 'Excellent'.
3/7 RUG
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Aardrijkskunde
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
De Educatieve Master voor aardrijkskunde in Groningen onderscheidt zich door de keuzevrijheid: je kunt zelf bepalen welke van de zes Masteropleidingen van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen voor jou het meest interessant is en wilt volgen in het eerste jaar van de Educatieve Master.
4/7 Radboud Universiteit
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen (2-jaar)
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
  • Je combineert twee jaar lang vakinhoud met vakdidactiek.
  • Je loopt twee jaar stage en krijgt dus veel tijd om je het onderwijs eigen te maken.
  • Je programma biedt veel ruimte voor vakinhoudelijke specialisatie.
  • Je volgt kleinschalig onderwijs met veel ruimte voor persoonlijke ontplooiing.
5/7 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Levensbeschouwing
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
6/7 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Filosofie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
geen unieke kenmerken opgegeven door opleiding
7/7 Radboud Universiteit
Tweejarige Educatieve Master Geschiedenis
€ 315 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
  • De opleiding combineert vakinhoud met vakdidactiek.
  • Je loopt twee jaar stage en krijgt dus veel tijd om je het onderwijs eigen te maken.
  • Je volgt kleinschalig onderwijs met veel ruimte voor persoonlijke ontplooiing.
  • Je hebt een uitstekend beroepsperspectief.
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Studenten aan het woord

Edwin van Renesse van Duivenbode
Rijksuniversiteit Groningen
“De MSc Lerarenopleiding Economie en Bedrijfswetenschappen is een van de meest praktijkgerichte masters binnen FEB. Daarbij is de begeleiding en organisatie uitstekend geregeld. Docenten en mentoren zijn erg betrokken bij de studenten en zetten zich volledig in om een goede leraar van elke student te maken. Als ik opnieuw kon kiezen, dan had ik zeker dezelfde studie en stad gekozen...
Mijn toekomstambitie is om teamleider of zelfs directeur te worden.”


lees verder ...
Universiteit Twente
Bovenbouwleerlingen Vwo
Rijksuniversiteit Groningen
Ellen Hanselman
Rijksuniversiteit Groningen
De lerarenopleiding zie ik als een nuttige aanvulling op mijn studie International Business & Management. Je krijgt veel mensenkennis en leert jezelf goed kennen. Ik zou zeker weer deze tweede master kiezen.

Het feit dat je meteen docent bent spreekt mij erg aan binnen de lerarenopleiding. Het is erg uitdagend om iets van je lessen te maken. De handvatten hiervoor krijg je tijdens de studie. Het is nodig om je eigen grenzen te bepalen gedurende de lessen. Door middel van groepsbegeleiding en je mentor kun je ervaringen uitwisselen en krijg je feedback. Je blijft zelf ook constant leren...
Binnen deze master heb ik een voorbereidingstraject gedaan die mij kennis liet maken met de lerarenopleiding. Het volgen van een tweede master was goed mogelijk doordat ik voor de lerarenopleiding een jaar extra studiefinanciering kreeg. Ook heb je een grote kans op een betaalde stage. De lerarenopleiding zie ik als een nuttige aanvulling op mijn studie. Je krijgt veel mensenkennis en leert jezelf goed kennen. Ik zou zeker weer deze tweede master kiezen. Mijn reis naar Zuid-Amerika is in aantocht. Daarna ga ik op zoek naar een leuke baan. Waarschijnlijk wil ik wel eerst het bedrijfsleven in om ervaringen op te doen. Een baan in het onderwijs zoek ik eventueel daarna.


lees verder ...
Ingrid de Boer
Rijksuniversiteit Groningen
Wat doe je als je verslaafd bent aan de filosofie, maar ook niet stil kan zitten? Mijn oplossing was om te kiezen voor de educatieve master. Deze master combineert de filosofische materie uit je studie met een actief en uitdagend werkveld. Hoe kan het dat we allemaal hetzelfde woord geven aan verschillende stoelen? Zijn wij verantwoordelijk voor mensen in ontwikkelingslanden? Hoe kan ik weten of anderen ook bewustzijn hebben? Een greep uit de vragen die behandeld worden bij filosofie op school.

...
Soms krijg je antwoorden die je verwacht, soms krijg je niet te horen wat je wilt en soms krijg je een antwoord waar je zelf nooit van had kunnen dromen. Kortom, elke les brengt weer iets nieuws: voor de leerling, maar zeker ook voor de docent. De master duurt twee jaar. Het eerste jaar bestaat uit een basiscursus van tien punten voor het educatieve gedeelte, de rest van de punten haal je bij de reguliere filosofische master. Het tweede jaar is het precies omgekeerd: tien punten worden gehaald aan de Faculteit Wijsbegeerte en de rest wordt besteed aan het educatieve gedeelte. Als je beide onderdelen succesvol hebt afgesloten krijg je zowel een filosofische mastertitel als een eerstegraads lesbevoegdheid. Het educatieve gedeelte bestaat niet alleen uit lesgeven, maar ook uit het volgen van ondersteunende vakken zoals vakdidactiek, onderwijskunde en een onderzoek binnen het onderwijs. Het geven van de lessen voelt soms alsof je in het diepe wordt gegooid. Er is niet een 'oefenklas' met 'echte pubers' waar je even op kan oefenen. Zoals iedereen die kan lezen een filosofische tekst kan 'lezen', zo kan ook iedereen die kan praten 'lesgeven'. Een heel ander verhaal is het om begrijpend te lezen of goed les te geven. Mijn ervaring is dat eigenlijk alle lessen die je geeft een oefening zijn en dat de (didactische) vakken die je ernaast volgt zorgen voor de reflectie. Niet alle lessen gaan daardoor even goed, maar iedere les geeft wel de mogelijkheid tot verbetering.   Het is handig om je breed te oriënteren binnen de filosofie als je weet dat je voor de klas wilt staan. In tegenstelling tot het academische gebruik om te specialiseren, moet je als docent in het voortgezet onderwijs juist van alles iets weten. Natuurlijk heb je ondersteuning van een lesmethode (en internet), maar met soms iedere week een ander onderwerp kan een beetje achtergrondkennis tijd besparen. Saai is het zeker niet; voor de klas leer je weer heel anders naar je filosofische bagage te kijken en deze op een andere manier in te zetten.


lees verder ...